Monika Oscarsson, samordnare för Jourhavande präst på Uppsala stift, berättar att man besvarat väldigt många samtal under påsken. OBS! Genrebild. Foto: Anna Simonsson/Fredrik Sandberg/ TT

Högt tryck på Svenska kyrkans telefontjänst under coronapåsken

Publicerad

Trycket på Svenska kyrkans telefon- och chattjänst har varit högt under påskhelgen.

– När många träffar familj och man inte har den möjligheten, då blir det extra svårt att bli påmind om sin livssituation och hur smärtsam den är, säger adjunkten Monika Oscarsson på Uppsala stift.

Jourhavande präst är ett akut samtals- och krisstöd där man får prata om svårigheter med präster som har tystnadsplikt. Under påsken har tjänsten haft extraöppet dygnet runt för att möta trycket. Enligt Monika Oscarsson, som samordnar tjänsten, har prästerna besvarat i genomsnitt 333 samtal per dygn – totalt 1000 samtal hittills från hela landet.

– Generellt är det oro, ångest, sömnsvårigeter. Man kanske är orolig för en anhörig, eller har fått covid-19 och är orolig för det, säger hon.

”Räddar liv”

Prästerna nås dygnet runt fram till tisdag den 6 april på telefon, via nödnumret 112. Under samma period nås chatten online klockan 20:00-02:00.

– Vi brukar säga att jourhavande präst räddar liv. Och framförallt har vi öppet när allt annat är stängt.

Monika Oscarsson berättar mer om verksamheten i klippet.

Jourhavande präst

En tjänst hos Svenska kyrkan under kvällar och nätter, i samarbete med SOS Alarm. Telefonsamtal tas emot via nödnumret 112, och chatten nås via webben. Digitala brev kan skickas dygnet runt. Anonymitet gäller både för den som kontaktar tjänsten och för prästerna.

Man erbjuder även själavård på finska genom Sverigefinska telefonjouren, Palveleva puhelin. Telefonnumret är 020-26 25 00. Den har öppet varje kväll kl. 21:00-24:00. Samtalen är kostnadsfria.

Efter påskhelgen återgår man till de vanliga öppettiderna; 17.00-06.00 för telefonsamtal och 20.00-00.00 för chatten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.