– Det är ingen akut kris som det är nu, men om det blir en långvarig ekonomisk depression påverkar det oss också, säger UNT:s chefredaktör Kalle Sandhammar, om att man nu valt att korttidspermittera hela annons- och eventavdelningen. Foto: Sven-Olof Ahlgren/UNT

Nu slår krisen mot medierna – UNT permitterar säljare

Uppdaterad
Publicerad

Coronakrisen slår hårt mot näringslivet, och nu drabbas även medier, som är beroende av företagens annonsering.

Upsala Nya Tidning permitterar nu alla sina säljare på deltid för att dra ner på kostnaderna.

– Vi går ner på sparlåga, men är redo att dra på för fullt när krisen är över, säger vd Kalle Sandhammar.

Antalet prenumeranter ökar, och behovet av journalistik är större än någonsin under coronakrisen. Men när vissa delar av näringslivet bromsar minskar annonserna rejält, vilket märks tydligt i lokalmediernas kassor.

– Det inte tvärstopp, men ett antal annonsörer har försvunnit, berättar Kalle Sandhammar, vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på UNT och Enköpings-Posten.

Coronaviruset i Uppsala

Omkring 40 medarbetare på annons- och eventavdelningen får nu därför gå på så kallad korttidspermission. Det innebär att de arbetar kortare dagar, i snitt halvtid, och får gå ner med mellan 1 och 7 procent i lön. Eftersom staten samtidigt betalar en del av lönen blir det ett sätt för företaget att spara pengar i en utsatt tid.

Ser hoppfullt på läget

Kalle Sandhammar ser ändå hoppfullt på läget för UNT. Det finns just nu inga planer på att permittera journalister eller andra redaktionellt anställda, som har mer än någonsin att göra. Men mycket beror på hur det utvecklar sig framöver.

– Det är ingen akut kris som det är nu, men om det blir en långvarig ekonomisk depression påverkar det oss också.

”Samhällsviktig verksamhet”

Han beskriver permitteringarna som ett sätt att värna om journalistiken och rädda jobben.

– Staten ger oss stöd för att man ser oss som en samhällsviktig verksamhet. Nu behövs det mer än någonsin trovärdig information och tillförlitlig journalistik. Vi ser ett enormt tryck, och efterfrågan på läsningen större än någonsin, säger Kalle Sandhammar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Uppsala

Mer i ämnet