Statliga myndigheten Trafikanalys presenterar varje kvartal statistik över punktligheten på svenska järnvägar. Persontåg som ankommer högst fem minuter efter tidtabell anses ha kommit fram i tid. För 2017 utgjorde den siffran 90,3 procent av tågen. En ökning på 0,2 procentenheter jämfört med 2016, siffran har dock legat omkring 90 procent de senaste fem åren.
Flest förseningar i maj
Det är dock stor skillnad på tåg och tåg. Det som av Trafikanalys definieras som långdistanståg, interregionala tåg så som fjärr-, natt- eller snabbtåg, hade en punktlighet på bara 78 procent.
Statistiskt sett var den jobbigaste tågmånaden förra året inte en med vinterväder utan maj, då endast 67 procent av långdistanstågen kom fram i tid.
Värst i storstadslänen
Totalt var tågen under förra året försenade 47 000 timmar, enligt rapporten. I genomsnitt var ett försenat tåg åtta minuter efter tidtabell. För långdistanståg var den siffran 15 minuter.
Förseningarna i norra delen av landet var längre i form av antal försenade minuter för genomsnittståget, men sammantaget står storstadslänen Stockholm, Skåne och Västra Götaland för 55 procent av alla förseningstimmar under året.