Politiska majoriteten i Uppsala kommun har nu lagt ett förslag för modersmålsstödets nya organisation i förskolan. Det nya förslaget innebär att kultur- och språkpedagoger ska stödja förskolepersonal samt att enskilda barn ska få stöd i modersmålsundervisningen. I och med det nya förslaget försvinner den separata modersmålsenheten.
– Syftet med det här förslaget är att sätta barnens behov av modersmålsstöd i centrum. I dagsläget har barnen bara tillgång till undervisning i sitt modersmål vid enstaka tillfällen och inte i sin förskolevardag, säger Linda Eskilsson (MP), 1:e vice ordförande i utbildningsnämnden.
Barnens behov
Men huruvida de 80 pedagogtjänsterna som i dag finns på modersmålsenheten kommer att finnas kvar är ännu oklart.
– Utifrån barnens behov kommer vi att forma en organisation. I höst kommer vi undersöka hur mycket stöd förskolor behöver. Vi kan inte i dag säga hur många tjänster vi kommer att behöva, säger Linda Eskilsson (MP).
Men det nya förslaget får kritik från föräldrar som är oroliga för att deras barn inte kommer att få något modersmålsstöd.
– Jag hittar ingenting som [kommunen] har förändrat efter att ha samlat in synpunkter förutom att man tagit bort siffrorna på hur många tjänster man tänker skapa. Jag är ärligt talat ännu mer förbannad på den samlade ignoransen från utbildningsförvaltningens sida och det ”vi har ju fört en dialog”, säger föräldern Constanze Ackermann-Boström.
”Bra diskussioner”
Utbildningsnämndens förste vice ordförande tycker att dialogen varit god mellan kommun och föräldrar.
– Vi har haft arbetsmaterial ute, och haft bra diskussioner med många föräldrar och medarbetare. Men om man inte känner att man blivit lyssnad på måste vi ta till oss det, och om vi kan utveckla vår dialog kommer vi att göra det, säger Linda Eskilsson (MP).
Beslut fattas i utbildningsnämnden den första juni.