Foto: TT

SJ:s hela biljettsystem låg nere i timmar

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdags eftermiddagen låg hela SJ:s biljettsystem nere. Det innebar att ingen resenär kunde köpa biljett i någon av företagets kanaler.

Det var vid 14-tiden som felet uppdagades. Först vid 18.30 fungerade systemet igen.

– Problemet hade med nätverket att göra, säger Ronny Hörstrand vid SJ:s pressjour till TT.

Alla kanaler låg nere. Appen, hemsidan och automaterna. Felet beskrevs under eftermiddagen som omfattande.

SJ:s app för tillfället. Foto: SVT

Under tiden som biljettsystemet låg nere fick resenärer som försökte köpa en biljett åka gratis.

– Det här är naturligtvis beklagligt när saker och ting inte fungerar. Men målet är nu att det inte ska drabba resenärerna, säger Ronny Hörstrand till SVT Nyheter.

Det här är andra gången på kort tid som SJ drabbas av ett omfattande haveri med sitt biljettsystem. Även i tisdags slogs hela bokningstjänsten ut till följd av ett systemfel. Den gången tog det två och en halv timme innan problemet kunde lösas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Uppsala

Mer i ämnet