Trafikverket presenterade dystra siffror gällande maj månad och punktlighet för tågen då vart tredje långdistanståg var försenat. Den sämsta punktligheten sedan 2013. Men det finns ett undantag. Sträckan Uppsala – Stockholm.
SVT Nyheter Uppsala har tagit del av de senaste siffrorna över juni när det gäller just pendlingssträckan mellan Uppsala och Stockholm och på nytt visar den upp en bra punktlighet. Nära Trafikverkets och SJ:s mål på 95 procent.
Punktligheten ökar – men missarna märks
Därmed är det den mest punktliga sträckan i hela Sverige och under de senaste sju åren har punktligheten ökat med nära åtta procentenheter.
Men trots detta är det missarna folk minns. När tågen inte går i tid. Och just den här hösten har haft ovanligt många problem med tågförseningar, men det är inget som drar ner statistiken över tid.
– Vi har haft mycket incidenter hela året och vi jobbar för att få bort det och bli ännu bättre på punktligheten, säger Jan Kyrk som är affärschef på SJ.
”Ett tåg på hundra ställs in”
Nu handlar det inte bara om förseningar. Vissa tåg går inte alls. Men alla inställda tåg finns inte med i statistiken.
– Nej, det stämmer men på sträckan mellan Uppsala och Stockholm är det bara ett på hundra som ställs in.
Och synen på punktlighet och inställda tåg har fått SJ att göra en egen undersökning bland närmare 20 000 resenärer där de som aldrig åker tåg tror att det bara är 50 procent av tågen som går i tid medan de som pendlar ofta ligger närmare sanningen när de ska uppskatta punktligheten.
– Jag förstår att folk reagerar på förseningar. Vi har en tidtabell där vi har ett exakt klockslag när tåget avgår och ska komma fram. Vi skriver inte att det går vid niotiden exempelvis. Det gör att många reser med liten marginal och det tycker jag också att man kan och ska göra.
Välkomnar framtida fyrspår
Och resandet mellan Uppsala och Stockholm fortsätter att öka. De senaste året har den redan populära sträckan ökat med 20 procent resande enligt SJ om man räknar in de som även reser med SL och UL och det är även den sträckan som har de längsta tågen om man bortser från vissa nattåg till övre Norrland.
-Jag tror även vi kommer att se ett ökat resande i regionen, fortsätter Kyrk som är en av de som välkomnar en fyrspårsatsning i framtiden.
Fotnot: Ett tåg räknas enligt SJ som punktligt om det är i rätt tid med en felmarginal på fem minuter.