Den dramatiska biljakten inträffade i början av december 2019 och varade i drygt en och en halv mil.
Den åtalade mannen hade gått av sitt pass och observerades i sin privata bil första gången vid Svista, norr om Uppsala, av en kollega i målad polisbil. Kollegan följde efter och noterade en rad överträdelser.
Enligt polisens rapport ska farten ha legat på runt 120 km/h vid området Lövstalöt, där den tillåtna hastigheten är 60 km/h.
Den efterföljande polisen försökte då få fordonet att stanna genom att sätta på blåljusen, men i stället fortsatte jakten in mot Björklinge.
I förundersökningen uppger den ingripande polisen att ”färden fortsätter i hastighet över 200 km/h” och att ”trots att jag kör i maxfart med polisbilen ökar avståndet till framförvarande”.
Passerade flera refuger på fel sida
Vid Björklinge beskriver polisen att den åtalade ska ha passerat samtliga refuger på fel sida, mot mötande trafik som tvingats köra till kanten. Hastigheten genom orten bedöms, enligt rapporten, vara över 160 km/h.
”Jag tänkte att han skulle köra ihjäl någon om han fick fortsätta in mot samhället.”, skriver polismannen själv om ingripandet i rapporten.
Färden slutade i en krasch då de båda fordonen kolliderade.
Då ska den nu åtalade mannen ha gått ur bilen, skrikit att han själv var polis och betett sig aggressivt utan att följa polisens uppmaning om att lägga sig ner. Polisen använde då pepparspray för att kunna gripa mannen.
”Fick panik”
I förhör säger den åtalade själv att han så småningom förstod att det var en polisbil som följde efter honom, att han ”fick panik” och att det kändes ”pinsamt”.
Polismyndighetens personalansvarsnämnd har yttrat sig i ärendet och sagt att den polisanställde inte kommer att skiljas från sin anställning vid en fällande dom.
Rättgången hålls den 4 juni.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att den åtalade mannen är polis. Rätt är att han är anställd av polismyndigheten. SVT Uppsala ber om ursäkt för misstaget.
Vårdslöshet i trafik
Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter, vilket framgår av 1§1 st. lag om straff för vissa trafikbrott. Hur många dagsböter som utdöms beror på hur allvarligt brottet är. Dagsböternas storlek beror på din inkomst. Desto högre inkomst, desto högre dagsbot.
Straffet för grov vårdslöshet i trafiken enligt 1§2 st. samma lag, kan i stället ge fängelse i högst två år beroende på hur allvarlig vårdslösheten bedöms vara.
Källa: lagen.se