Genom avtalet ska OSSE:s medlemsländer hållas uppdaterade på varandras militära utveckling. Denna gång är alltså militärflygplatsen Uppsala-Ärna utgångspunkten för Rysslands inspektion, men det är inte första gången. Även 31 augusti 2015 landade ett plan av samma typ på flygplatsen, då med femton ryska militärer.
Kommer ni att få in en färdplan presenterad i morgon?
– Ja, och de måste presentera rutten senast 24 timmar innan flygningen. Beroende på när vi får in färdplanen kan vi sedan lägga till 24 timmar till det, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten.
Finns det några begränsningar för var de får flyga?
– Det kan jag inte svara på exakt, däremot för utrustningen. Till exempel vilken fotoutrustning som får användas, det finns specificerat, säger Jesper Tengroth.
Enligt Tengroth görs ungefär en inspektion per år i Sverige inom ramen för avtalet, men Ryssland är det land som har utfört flest. Sverige genomför 4-6 flygningar per år i andra länder, men var flest sker kan inte pressekreteraren uppge på rak arm.
Luftstridsskolan: ”Inget unikt”
– Det är inget unikt på något sätt, utan det är normal verksamhet som vi genomför enligt avtalet, säger Major Mats Gyllander, kommunikationschef på Luftstridsskolan till SVT Nyheter Uppsala.
Open Skies-avtalet
Avtalet, som på engelska heter Treaty on Open Skies, innebär att medlemsländerna i OSSE får genomföra observations- och fotograferingsflygningar med obeväpnade plan i varandras luftrum. På så sätt ska länderna hållas uppdaterade om varandras militära utveckling.
Källa: OSSE och Försvarsmakten