Studien, har tagits fram av konsultföretaget WSP pekar på att ett system med busstrafik klarar kapaciteten fram till 2030, men inte därefter. Eftersom Uppsalas befolkningsmängd förväntas öka kraftigt förordar studien att spårvagnstrafik är det mest långsiktigt hållbara allternativet.
7,2 eller 5,8 miljarder
Studien ligger nu till grund för beslut i landstinget och Uppsala kommun om vilken som skall bli framtidens kollektivtrafik. De två trafiksystem det står mellan bussystemet BRT, (Bus Rapid Transit) som närmast är att likna vid ett stombussnät och spårväg.
Totalkostnaden för spårväg uppskattas till ca 7,2 miljarder över 60 år och för BRT 5,8 miljarder.
– Det handlar om stora investeringar i så väl vägar som en väl fungerande vagnpark. När allt är på plats vet vi inte idag. Det är många beslut som ska fattas av både oss och Uppsala kommun, skriver Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i ett pressmeddelande.