Gunilla Thomsson är styrelseledamot i Synskadades Riksförbund, SRF, och blind på båda ögonen. Hon menar att taktila ledstråk på marken är en förutsättning för att hon ska kunna ta sig fram i trafiken på ett säkert sätt.
– Det är svårt på vintern när de täcks av is och snö, men då får man använda sig av naturliga ledstråk som till exempel väggar. Men utöver det är det många som är beroende av dem, säger Gunilla Thomsson.
Delad uppfattning av kommunens samarbete
Uppsala kommun menar att de tillsammans med SRF planerar trafiksäkra hjälpmedel för synnedsatta.
– Vi har arbetat tillsammans med SRF och tar emot synpunkter för att utveckla tillgängligheten i staden, men det är även en fråga om tid och pengar, säger Ingrid Lembke von Schéele, enhetschef för trafikplanering i Uppsala kommun..
Uppfattningen om huruvida samarbetet fungerar eller inte verkar däremot gå isär.
– Samarbetet har varit på SRF:s initiativ, och vi blir ofta involverade i ett alldeles för sent skede, när den största delen av trafikplaneringen redan är klar, säger Gunilla Thomsson.
Det bristfälliga samarbetet menar hon har lett till att vissa ledstråk tar slut tvärt, eller inte varnar för att trottoaren tar slut.
Okunskap blir problem
För att blinda ska kunna ta sig fram med hjälp av ledstråken kräver det att vägen står fri. Ofta blir detta en utmaning då bland annat cyklar och gatuskyltar är placerade i vägen. Detta tror Gunilla Thomsson beror på en okunskap hos invånarna om vad ledstråken betyder.
– Det är särskilt läskigt på tågperrongen där det kan stå resväskor på ledstråket som man lätt kan ramla över, säger Gunilla Thomsson.
Hur bra koll har Uppsalaborna på de räfflade plattorna i staden? Se deras svar i klippet nedan:
I klippet: Gunilla Thomsson visar trafikfarorna på ledstråken.