Tvådelad bild. Vänster: Helena Proos (S), regionråd. Höger: Webbsida visar 1177 Vårdguiden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför väljer regionstyret att inte korta ned kötiderna till det långsiktiga målet direkt? Hör mer om det i klippet ovan. Foto: Antonios Antoniadis/SVT/Janerik Henriksson/TT

Tre miljoner ska korta telefonköerna till 1177 – med 10 minuter

Publicerad

Från en väntetid på 30 minuter till 20 minuter. Det är målet i regionstyrets nya budgetförslagssatsning på 1177 som presenterades under tisdagen.

– Det finns mycket att prioritera inom vården, säger Helena Proos (S), regionråd.

På tisdagen presenterade styret i Region Uppsala budgetförslaget för 2026. Ett av förslagen handlade om en satsning på tre miljoner till 1177.

– Vi skjuter till tre miljoner för att kunna anställa fler personer och öka kvalitén på den vårdtjänsten. Det är inte bra att söka vård och behöva vänta, säger Helena Proos (S), regionråd.

Det senaste året har väntetiderna till 1177 varierat. Längst kö har det varit på söndagar mellan klockan 12 och 13, då väntetiden i snitt legat på 34 minuter och 30 sekunder. Kortast tid har det varit på torsdagar mellan 04 och 05, då väntetiden i snitt varit 3 minuter och 43 sekunder.

– Det går att se tydliga mönster när köerna är som längst och då är tanken att vi kan öka bemanningen, säger Helena Proos (S).

I klippet: Så korta vill Region Uppsala att köerna ska vara och hör varför de inte uppnått målet ännu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.