Sommarsäsongen räknas vanligtvis mellan maj-september vid det kommunala bolaget Destination Uppsala. De håller varje sommar koll på vilka som besöker Uppsala genom att intervjua hundratals besökare samt genom löpande kontakt med besöksmål och hotell.
– Det är helt klart en annorlunda sommar, berättar Helena Bovin, marknadschef.
Den rådande pandemin har så klart resulterat i färre utländska besökare. Många länder har reserestriktioner.
– Trots det ser vi en viss andel utländska besökare som hittat hit och då framförallt från länder i Sydeuropa, där besökare från Tyskland sticker ut något. I övrigt är det framförallt svenska besökare, besökare från närområden och hemestrande uppsalabor som söker utomhusaktiviteter, uppger Helena Bovin.
Färre turistbussar vid domkyrkan
Domkyrkan är inte lika het som tidigare somrar.
– Vi ser färre turistbussar runt Uppsala domkyrka då det inte arrangeras många bussresor just nu varken nationellt eller internationellt vilket tyder på färre besökare i de historiska delarna av Uppsala.
Hotellen har det fortsatt tufft.
– Lättnaden av reserestriktioner inom Sverige i mitten av juni ledde till en svag förbättring av situationen för hotellen i Uppsala. Situationen är dock fortfarande mycket ansträngd och flera hotell har tagit beslut att tillfälligt stänga ner verksamheten över sommaren.
I klippet ovan kan du höra vad turister säger om att besöka Uppsala.
Turismsommaren i siffror
• Destination Uppsala intervjuar slumpvis människor som besöker Uppsala varje sommar
• Hittills i år har cirka 800 turister/besökare intervjuats under sommarsäsongen
• Ungefär 8 procent var utländska besökare
• 72% av dessa var i Sverige för första gången
• En vanlig sommar ligger antalet utländska turister i undersökningen på ungefär 50 procent
Källa: Destination Uppsala