Förra veckan skulle världens största orienteringstävling, O-Ringen, ha ägt rum i Uppsala, men evenemanget är framflyttat till 2021. Foto: TT

Turismsommaren 2020: ”Helt klart annorlunda”

Uppdaterad
Publicerad

Turismsommaren 2020 är i full gång. Så här kommenterar expertisen årets säsong.

Sommarsäsongen räknas vanligtvis mellan maj-september vid det kommunala bolaget Destination Uppsala. De håller varje sommar koll på vilka som besöker Uppsala genom att  intervjua hundratals besökare samt genom löpande kontakt med besöksmål och hotell.

– Det är helt klart en annorlunda sommar, berättar Helena Bovin, marknadschef.

Den rådande pandemin har så klart resulterat i färre utländska besökare. Många länder har reserestriktioner.

– Trots det ser vi en viss andel utländska besökare som hittat hit och då framförallt från länder i Sydeuropa, där besökare från Tyskland sticker ut något. I övrigt är det framförallt svenska besökare, besökare från närområden och hemestrande uppsalabor som söker utomhusaktiviteter, uppger Helena Bovin.

Färre turistbussar vid domkyrkan

Domkyrkan är inte lika het som tidigare somrar.

– Vi ser färre turistbussar runt Uppsala domkyrka då det inte arrangeras många bussresor just nu varken nationellt eller internationellt vilket tyder på färre besökare i de historiska delarna av Uppsala.

Hotellen har det fortsatt tufft.

– Lättnaden av reserestriktioner inom Sverige i mitten av juni ledde till en svag förbättring av situationen för hotellen i Uppsala. Situationen är dock fortfarande mycket ansträngd och flera hotell har tagit beslut att tillfälligt stänga ner verksamheten över sommaren.

I klippet ovan kan du höra vad turister säger om att besöka Uppsala.

Turismsommaren i siffror

• Destination Uppsala intervjuar slumpvis människor som besöker Uppsala varje sommar

• Hittills i år har cirka 800 turister/besökare intervjuats under sommarsäsongen

• Ungefär 8 procent var utländska besökare

• 72% av dessa var i Sverige för första gången

• En vanlig sommar ligger antalet utländska turister i undersökningen på ungefär 50 procent

Källa: Destination Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.