– Det ökar stressen, många chaufförer försöker köra ikapp den förlorade tiden och då kanske man chansar på ett sätt som gör körningen osäker, säger Per Benker, busschaufför och skyddsombud.
UL:s utgångspunkt är att utgå från kända fakta.
– Så om vi vet att vägarbeten stökar till det så kan vi ta hänsyn till det. Och vi försöker ta reda på vilka större arbeten som kommunerna och Trafikverket planerar för, säger Sture Jonsson, presschef på UL.
Men för gatuarbetena på Norbyvägen just nu finns inga marginaler i tidtabellen, trots att det enligt Per Benker är rött ljus i en och en halv minut. Dessutom kan det bildas köer i rusningstrafik.
Kunde inte ta hänsyn
Sture Jonsson säger att UL fick information om det arbetet i förväg.
– Men då vi fick veta att det skulle avslutas i juni, mitt i en tidtabellsperiod, kunde vi inte ta hänsyn till det. Det gick heller inte att ta hänsyn i förarnas schema, för de planeras ett år i förväg.
Får ni mycket klagomål från resenärerna om förseningar till följd av vägarbeten?
– Det händer, men när orsaken till förseningen är uppenbar – som ett vägarbete – så blir det mindre klagomål, säger Sture Jonsson.
Vad säger UL om att förarna känner sig stressade över det här problemet?
– Jag önskar att vi kunde parera bättre, men det är svårt.