Den rusande AI-utvecklingen har haft stor påverkan på högskoleutbildningar. När elever kan generera utförliga texter på några minuter ändras också vad läraren kan bedöma. Geir Gunnlaugsson som är pedagogisk utvecklare på Uppsala universitet berättar att strukturen på utbildningar troligen kommer ändras för att passa AI.
– I dag finns inget i kursplanerna om generativ AI, men jag misstänker att rätt många av våra utbildningar kommer lägga till det, säger Geir Gunnlaugsson.
Öppen AI-policy på Uppsala universitet
På Uppsala universitet utvecklas riktlinjer som studentrepresentanter och lärare från olika institutioner fått vara med och forma. Ordförande för riktlinjerna är Annika Waern, professor vid institutionen för teknik och media. I riktlinjerna står det bland annat att generativ AI får användas så länge det inte är uttryckligen förbjudet.
– Vi har valt att vara väldigt öppna med AI-användandet, så får varje enskild kurs välja om de har hårdare regler, berättar Annika Waern.
Det vill studenterna
Elsa Ewert är ordförande i Uppsala Studentkår och berättar att AI inte är helt etablerat bland studenterna, men att de ser AI som ett verktyg och inte som ett sätt att fuska på.
– Man kan använda det för att sammanfatta texter och granska sitt eget språk. Det är viktigt att vi lär oss använda AI på ett effektivt och positivt sätt, säger Elsa Ewert.