Uppsala kommun får ny logotype.

Prislappen för Uppsala kommuns nya logga – 2,5 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Uppsala kommuns grafiska profil och logotyp ska göras om. Den gamla har hängt med sedan 1986 och fungerar inte längre digitalt. Arbetet har pågått sedan slutet av 2015 och har kostat kommunen 2,5 miljoner.

Efter 30 år ansåg Uppsala kommun att det var dags att ta fram en ny logotyp.

En av anledningarna är att den ska fungera bättre i en digital värld. Med det menas till exempel att den ska vara responsiv, det vill säga att den fungerar i olika digitala mijöer.

– Den ska vara framtida och samtida i den digitala världen, det är en av anledningarna, säger Kristian Florell, enhetschef för varumärkesutveckling.

”Rimlig summa”

Arbetet med den nya logotypen och det så kallade varumärkesarbetet har gjorts av en identitetsbyrå i Stockholm. Att kostnaden landade på 2,5 miljoner anser Kristian Florell är rimligt.

– Ja, jag tycker att summan är rimlig. Men vi har respekt för att det är väldigt mycket pengar. Summan är hög, men realistisk, säger han.

Även stadsdirektör Joachim Danielsson anser att summan är försvarbar.

– Summan är inte bara för varumärket utan för hela det arbete som gjorts för att arbeta fram hela den visuella identiteten. Så det tycker jag är en väldigt låg summa i de här sammanhangen, säger Joachim Danielsson, stadsdirektör.

Ska bli lättare att ha kontakt med kommunen

Han betonar även att tanken med den nya loggan är att det ska bli lättare för kommuninvånare och företagare att ha kontakt med kommunen.

– Som det ser ut i dag har vi över 200 olika varumärken. Det kostar kommunen cirka tio miljoner varje år att underhålla detta. Och jag tycker att det är viktigt att det här handlar inte om att vi ska ha någon rolig logotyp utan om att medborgarna i kommunen ska känna igen sig i kontakten med kommunen, säger han.

Det formella beslutet över hur den nya logotypen ska se ut kommer att tas upp på kommunstyrelsens möte den 30 maj.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.