Spårväg i Uppsala har diskuterats de senaste åren. Kommunen vill bygga 33 000 nya bostäder i södra Uppsala och menar att utöka kollektivtrafiken med spårvagn är den bästa vägen att gå. Man har därför tillsammans med region Uppsala ansökt om mer medel från staten för att kunna finansiera satsningen.
– Det är en stadsmiljöavtalsansökan som vi skickar in. Den konkurrerar med alla andra kommuner i landet så det är inte säkert att vi får de här pengarna, men vi har gott hopp. Om vi får vår ansökan godkänd så kommer vi att få 1 miljard kronor, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.
När får ni svar?
– Det vet vi inte exakt än, men under första halvåret av 2019, säger Pelling.
”Långsiktigt billigare”
Region Uppsala ser också ett behov för en utökad kollektivtrafik och ansöker därför om statliga bidrag tillsammans med kommunen. I nuläget är det två alternativ som det står mellan: spårvagn och Bus apid transit (BRT). BRT är större eldrivna bussar som kan transportera fler och är energisnålare.
– Ur ett långsiktigt perspektiv så är spårvagn ett billigare alternativ, men däremot så är det en dyrare grundnvestering, säger Stefan Olsson (M), ordförande i regionstyrelsen.
Stora notan landar hos kommunen
Men det är hos kommunen som den stora notan hamnar. Uppsala kommun har byggansvaret, medan Region Uppsala tar hand om driften.
– Det blir alltså Uppsala kommun som kommer att få ta det tuffare beslutet, säger Stefan Olsson.
En utmaning som Stefan Olsson ser med satsningen är hur fort tekniken utvecklas.
– En utmaning är också att vi pratar om en tid som ligger flera år framåt och tekniken utvecklas konstant. Om 20 år så kanske vi har självkörande fordon till exempel, säger Stefan Olsson (M),