En nygammal bilvärderingstjänst på nätet har fått Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala, att reagera. Många kunder är också kritiska. Foto: SVT

Ny kritik mot bilvärdering på nätet – tjänst i gråzonen

Uppdaterad
Publicerad

Mycket talar för att krafterna bakom kritiserade bilvärderingsföretaget på nätet, Bilvärdering 24, är tillbaka. Företaget bakom tjänsten har tagit till sig av Konsumentverkets kritik – men inte tillräckligt anser både konsumenterna och Uppsala kommuns konsumentrådgivning.

Det var i början av december som programmet Plus och SVT Nyheter Uppsala berättade om kritiserade Bilvärdering 24 som fått flera hundra anmälningar mot sig från personer över  hela landet, flera från Uppsala.

Då handlade kritiken främst om att tjänsten, att få sin bil värderad, uppfattats som en gratistjänst och allmänt snåriga villkor.

Nu har klagomålen börjat strömma in på nytt mot en annan tjänst på nätet bilprisinfo.se. Konsumentverket har på ett par veckor fått in cirka 150 anmälningar, även till Konsument Uppsala har konsumenter hört av sig. Enligt Kristina Westling, konsumentrådgivare, talar mycket för att det finns kopplingar mellan tjänsterna.

Kamouflerad prisuppgift

– Avtalstexten är i stort sett identiskt, typsnitt och färger påminner om varandra. Det som har ändrats är att prisuppgiften nu finns med, och att företaget bakom verkar har kopplingar till Baltikum.

Vad är problemet?

– Det står var tjänsten kostar, men det är ju grön text på grön bakgrund, vilket gör att den kan vara svår att uppfatta.

Varför är det ett problem?

– Prisinformationslagen säger att priser ska ”vara väl synliga och lätta att uppfatta”. Företaget hade kunnat välja grå text som på övriga sidan men  här väljer man grön text på grön bakgrund.

SVT har sökt företaget bakom tjänsten och har fått ett mejlsvar. ”Vi följer alla gällande EU-lagar”. Frågorna om varför man har skrivit ut priset i grön färg på grön botten och hur man ser på kundernas kritik besvaras med: ”Vi kommenterar inte helt grundlösa och påhittade anklagelser”.

Klippet: Konsument Uppsala om varför företaget agerar i en gråzon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.