Rafael Waters (S) framför dator

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad Rafael Waters (S) tyckte om att chatta med Uppsalabor om potthål Foto: Antonios Antoniadis

Så svarar politikern på Uppsalabornas potthåls-frågor

Uppdaterad
Publicerad

Uppsala kommun har nu inlett årets lagning av så kallade potthål, hål i asfalten helt enkelt. Under förmiddagen hade vi en chatt där Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, svarade på tittarnas frågor. Såhär svarade han.

I år har Uppsala kommun satsat två miljoner extra för underhåll av de kommunala vägarna. De här pengarna går bland annat till att laga potthål.

Observera att Uppsala kommun ansvarar för de kommunala vägarna inom Uppsala tätort och i Storvreta. Skötsel av övriga väger ligger på Trafikverket eller på väg- och samfällighetsföreningar.

Chat: Läs politikerns svar på Uppsalabornas potthålsfrågor.

Potthålen i Uppsala

Li • I korsningen vid fålhagsleden 103 är det ett fult potthål som lagas varje sommar men kommer tillbaka varje vinter

Hej Li! Tack för att du hör av dig. Lagningarna av potthål är tillfälliga och håller olika länge beroende på bland annat väder och trafikering. Genom dessa lagningar kan vi förlänga livslängden på gatorna. Till sist behöver lägga om hela gatan, men vi vill gärna hålla liv i gatorna så länge som möjligt.

Ett tillägg bara. Inom kort kommer en intevju med Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, om hur han tänker om era frågor och upplevde chatten. Tack igen alla som bidragit med frågor och ett stort engagemang.

Tack allihopa för intressanta och engagerade frågor i chatten, och tack till Rafael Waters som ställde upp och svarade. Alla frågor har inte besvarats, men de flesta. Nu avslutar vi härifrån och hoppas att vi hörs snart igen. Trevlig tisdag!

Sara • Återkoppling till ditt svar Rafael.
Varför inte en drönare?
Det måste ju finns ett bättre alternativ.
Det är klart att det är billigare om Ni anförtror er åt civila, men även vi har stressiga liv.
Jag tycker att kommunen kan låta bli att låta pengar rinna genom fingrarna och istället göra det som det är tänkt att Ni är folkvalda för. Bl a lösa kommunens alla problem.
Sara

Hej Sara! Jag tycker det är hårt att säga att vi låter pengar rinna genom fingrarna. Jag slås varje dag av hur oerhört engagerade och stolta medarbetarna på kommunen är, och hur de kämpar för att hålla vår vackra stad just vacker, ren och välfungerande. Sedan ska vi aldrig bli nöjda eller bekväma, utan alltid försöka bli bättre och vara öppna för bättre sätt att arbeta.

Richard • Ja det är ju cyklister och gångtrafikanter som generar skatteintäkter? Skulle inte tro det. Vet du hur många som måste pendla med bil pga avstånd? Många kan jag säga! För de flesta av dessa finns inget reellt alternativ. Så vi ska bara betala. Måste byta kommun..

Hej Richard! I en nyligen genomförd undersökning visade det sig att 85% av de som jobbar i city tar sig dit med cykel och kollektivtrafik. En del måste använda bil för att få vardagen att gå ihop, men om vi utformade staden för att uppmuntra till att fler ska välja bil istället för cykel och kollektivtrafik - då skulle det bli kaos i trafiken och väldigt dåligt för de som verkligen måste ha bilen för att ta sig fram, till exempel de som har långt att resa till jobbet eller färdtjänsten.

Sara • Jag håller med tidigare talare; vart finns det INTE potthål.

En fråga har jag dock, varför ska vi göra Ert jobb?
Lös det på ett bättre sätt, t ex med scanner på bussar, sopbilar, taxi och/eller kommunbilar.
Ni kan säkert komma på något bra om Ni faktiskt använder lite sunt förnuft.
Uppsalas gator är i riktigt dåligt skick.
Sara

Hej Sara! För att värna om skattebetalarnas pengar är det bra att vi inte enbart förlitar oss på egna ronderingar och att vi tar hjälp av privatpersoner som felanmäler. Då kan vi vara som mest pricksäkra med våra åtgärder. Samtidigt är du inne på något som vi har testat i kommunen - nämligen att skanna gatorna för potthål och andra skador. Det finns ett antal leverantörer i Sverige som erbjuder detta. Vi har dock funnit att kostnaden för dessa är så hög att det i slutändan skulle leda till färre lagade vägskador.

Richard • Menar inte cykelvägarna, de är ju hur fina som helst. Det syns var ni lagt pengarna, helt galet. JAG menar vanliga vägar och MC. För att inte tala om asfaltsgruset som används, livsfarligt och förstör fordon

Hej Richard! Tack för att du förtydligar. För att uppmuntra till hållbart resande och yteffektiva transporter i Uppsala (bilar tar mycket plats jämfört med kollektivtrafik och cykel till exempel) prioriterar vi gång- och cykelvägar framför bilar och motorcykel. Samtidigt ska gatorna givetvis vara hela för alla trafikslag.

Jonix • Eftersom det inte är helt solklart vem som ska sköta om vissa vägsträckor, kan Trafikverket klämma in vem som är ansvarig för vägen på sina publika kartor???

Hej Jonix! Bra idé att förtydliga vilka vägar som Trafikverket ansvarar för. Skicka gärna den idén vidare till dem.

A • Hur många är det som jobbar med att laga potthål?

Används det bra asfalt för lagningen då dom flesta lagade potthål går upp igen?

Hej! Vi använder fyra olika sorters asfalt. Den som vi använder under vintern kallas för kallasfalt och den håller inte lika bra som den asfalt som vi kan lägga när det är varmare ute. Jämför med ett bröd som inte jäser om det är för kallt - temperaturen spelar roll.

Gun • Varför används inte fler alternativ som ex NCC potthålslagnings bil. Såg den i bruk förra året vid E20 i Västra Sverige. Snabb och effektiv.

Hej Gun! Vi genomför de flesta lagningarna i egen regi då detta är mest kostnadseffektivt - det blir flest potthål lagade för pengarna. Men vid behov av akuta åtgärder tar vi in externa entreprenörer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.