Möjligheterna som följer Virtual reality (VR) ter sig oändliga. Hittills är det huvudsakligen branscher inom underhållning och kommunikation som absorberat den nya tekniken.
– Just nu råder VR-hysteri. Vi är som barn, vi tycker det är jättekul, säger Elena Malakhatka, doktorand vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm och initiativtagare till VR-filmfestivalen i Sverige.
VR beskrivs som en egen verklighet då det aktiverar tre av hjärnans delar, som vanligtvis inte korrelerar med varandra.
– Det gör att våra känslor aktiveras, och upplevelser känns mycket starkare.
Marknaden
I takt med att tekniken utvecklas väntas VR ta klivet in i än fler användningsområden. VR tros kunna skapa nya marknader och utveckla redan befintliga. År 2025 beräknas VR på världens marknader vara värd 670 miljarder kronor, skriver Goldman Sachs i sin rapport ”Virtual & Augmented Reality”.
– Det häftiga med den här rapporten är att siffran baseras på redan gjorda och planerade investeringar. Marknaden har verkligen fångat upp tekniken, säger Elena Malakhatka.
Stadsplanering, bostadsindustrin, teknologin, forskning, sjukvård och till och med militären är några av de användningsområden där VR kan komma att spela en betydande roll.
– Det vi ser nu är bara första vågen. Sverige har tenderat att vänta, lära sig av andras misstag och därefter tillämpa. Stockholm skulle till exempel ha stor nytta av VR inom stadsplanering, då tekniken möjliggör en visualisering innan det faktiskt byggs.
Farhågor
Det är på kort tid som vetskapen om VR blossat upp och nått allmänheten. Men trots den starka tron på tekniken, flaggar Elena Malakhatka för konsekvenser som vi ännu inte sett.
– Virtual reality förgyller kvaliteten av informationen som vi har, men det kan också skapa upplevelser som är för starka för oss att hantera. Än så länge har vi inga dåliga erfarenheter. Men vi kommer att behöva tänka på konsekvenserna som det medför, säger Elena Malakhatka.
Läs mer: Boendet där de äldre får resa – med VR
Läs mer: Experten reder ut VR