Studien har Trafikverket gjort åt Region Värmland.
– Man kan framför allt åtgärda plankorsningar, men man kan också göra ett antal kurvrätningar. Genom att bygga om obevakade korsningar ökar man säkerheten samtidigt som tågen kan köra fortare, säger Håkan Wennerström, regionchef på Trafikverket.
Finns tid att spara
Trafikverket har på uppdrag av Region Värmland gjort en studie för att se vad man kan göra för att korta restiderna på Fryksdalsbanan. Bland annat mättes restiderna med tåget under två dagar i januari.
Och det finns tid att spara, konstaterar Trafikverkets personal. Både genom ombyggnationer och bättre trafikplanering.
När mätningen gjordes försenades tågen av banarbeten och ett uppehåll i Kil på cirka 8 minuter. Omständigheter som i praktiken äter upp den tidsvinst man räknat med att göra efter nedläggningen av flera stationer längs banan.
Eftersom detta är tillfälligt kommer resorna ändå bli kortare på sikt menar regionrådet Tomas Riste (S).
– Om man nu får upp hastigheten till 110 km i timmen så är det klart att det kommer göra en del på marginalen i tid.
Lösa finansieringen
Nu blir det Region Värmland som får lösa finansieringen tillsammans med berörda kommuner och Trafikverket. Sedan tidigare har Region Värmland avsatt 25 miljoner kronor till Fryksdalsbanan i den regionala planen.
– Skulle man i det optimala fallet kunna investera bortåt 130 miljoner kronor på hela sträckan Torsby till Kil så är min förhoppning att vi kan sänka restiden med bortåt 15 minuter. Det vore väldigt bra, säger Tomas Riste (S).