200 personer varslas om uppsägning från Konsum Värmland. Större delen av egenproduktion läggs ned och flera butiker stängs.
– Det är ett tungt beslut, det är en tung dag, säger VD Tomas Sjölander.
Konsum Värmlands ledningsgrupp, styrelse och förvaltningsråd har beslutat att genomföra ett större åtgärdsprogram för att återta lönsamheten och anpassa verksamheten till nya omvärldsförutsättningar.
– Hur många och vilka som kommer att lämna sina jobb kommer att beslutas i förhandlingar med facket som kommer att inledas inom kort, säger VD Tomas Sjölander på presskonferensen.
– Det är jobbigt, folk gråter, men vi vet ju att vi måste göra någonting, säger Kent Jansson från Handelsanställdas förbund.
– Det är den svartaste dagen i Konsum Värmlands historia, säger Per-Åke Wikström, facklig ordförande för Livsklubben.
Följande förändringar kommer att genomföras:
- Charken och bageriet läggs ned till stora delar.
- Bolist försvinner från Coop Forum Bergvik.
- Mansion i Mitticity säljs till annan ägare.
- Mansion/Affection-butikerna i Säffle, Kristinehamn. Arvika och Karlskoga avvecklas.
- Coop Nära i Björneborg och Nykroppa stängs.
Läs också: Kommunpolitiker beklagar varslet
I sammandrag innebär det att Värmlandschark och Konsum Värmland Bageri kommer att avvecklas i sin nuvarande form för att renodla produktionen till konditoriprodukter, smörgåstårtor och majonnäsbaserade sallader. I åtgärdsprogrammet ingår också att två mindre butiker stängs, resterande fackhandel och Bolist Bygg på Bergvik i Karlstad avvecklas. Besluten innebär att sammanlagt 200 personer varslas om uppsägning, skriver Konusm Värmlands kommunikationschef i ett pressmeddelande.
– De åtgärder som vi nu genomför är nödvändiga för att kunna behålla Konsum Värmland som en livskraftig, fungerande verksamhet, säger Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander. Verksamheterna som avvecklas eller förändras har varit olönsamma i många år.
– Som representanter för den här organisationen kan vi inte vara overksamma – och vi är inte overksamma. Med tanke på de stora framtida investeringar vi måste göra i ett antal butiker har vi ett stort ansvar att se till att medlemmarnas kapital förvaltas väl.
Smörgåstårtor och majonäsbaserade sallader
Den egna chark- och bageriverksamheten kommer att förändra inriktning helt. Avsikten är att fortsätta med egen produktion av konditorivaror,
–Smörgåstårtor och majonäsbaserade sallader. Konsekvensen av denna verksamhetsförändring blir att 126 kollektivanställda och 15 tjänstemän vid Värmlandschark och Konsum Värmland Bageri, med tillhörande försäljningsorganisation, varslas om uppsägning, säger Thomas Sjölander.
Han menar att den industriella livsmedelsproduktionen varit anpassad till hur marknaden var på 70-80-talet.
– Att driva en industriell lokal livsmedelsproduktion med lönsamhet är inte längre möjligt för oss, och att flytta hela produktionen i nuvarande form innebär en investering på tiotals miljoner kronor och det är inte försvarbart. Däremot är lokal produktion och den värmländska identiteten är viktig för oss och våra medlemmar, därför håller vi på att se över hur och om vissa av våra inarbetade charkprodukter kan leva vidare.
Problemfylld tid
Föreningen har i flera år dragits med lönsamhetsproblem och så sent som i höstas fick drygt 130 personer besked om uppsägning.
Föreningen och koncernen har i fyra år i rad redovisat ett negativt rörelseresultat (rörelseresultatet är resultatet av hur själva verksamheten går).
– Det har, som alla känner till, varit några turbulenta år inom Konsum Värmland och sedan den nya ledningen tillträdde har vi lagt all kraft på att få verksamheten och organisationen att leva upp till de förväntningar som värmlänningarna har på Konsum Värmland, säger Tomas Sjölander.
– Vi hade kunnat fortsätta att satsa på att bedriva olönsam verksamhet på bekostnad av att fortsätta att investera i våra butiker, men det hade långsiktigt varit förödande för hela föreningen.
– För att klara framtidsplanerna krävs närmare en halv miljard, och det är pengar vi inte har i dagsläget. Det är pengar som måste genereras ur rörelsen, annars kommer vi att tappa förmågan att ha en attraktiv butiksstruktur. säger Tomas Sjölander.