Frågan tas under torsdagskvällens upp i en interpellationsdebatt på kommunfullmäktige.
– Det största problemet är inte att man spenderat 460 000 kronor. Det stora är att man använt pengarna till att vilseleda Karlstadsborna och bedriva aktiv propaganda för att marknadsföra ett projekt som man vet är mycket impopulärt, säger fullmäktigeledamoten Peter Sörensen, Karlstadpartiet Livskvalitet.
Extern hjälp
Kommunens tillväxtdirektör Ulf Johansson säger att de anlitade extern hjälp eftersom de har den möjligheten när det gäller stora processer.
– Det har vi valt att göra i det här fallet.
Var syftet att få Karlstadsborna mer positivt inställda till projektet, eller vad var syftet?
– Syftet var att kommunicera det arbete vi gör utifrån det uppdrag vi har från kommunfullmäktige. Vi har försökt att hålla frågan så professionell som möjligt i vårt jobb som tjänstemän, säger Ulf Johansson.
”Aktivera fler ambassadörer”
Karlstadpartiet Livskvalitet är också kritiskt till att det inte finns någon bra dokumentation på vad Kreab och de kommuntjänstemän som arbetat med frågan gjort.
Men i ett internt arbetsmaterial från hösten och vintern 2018/2019 finns ett antal åtgärder beskrivet, bland annat att kommunen ska ”aktivera fler ambassadörer för att tydliggöra att det även finns många som ser positivt på den tänkta investeringen....”
Stöd från Kreab
Kommunen ska, enligt dokumentet, stärka beredskapen för att ”hantera potentiellt fler och komplicerade frågor om den tänkta investerarens ekonomiska kalkyler och kommunens risker för framtiden...”
Om kommunen fått valuta för pengarna är något oklart.
– Det jag kan svara på när det gäller det är hur Kreab som anlitad entreprenör fungerat i den löpande processen och det stöd vi har fått av dem i det löpande arbetet tillsammans med förvaltningarna anser jag har varit bra, säger Ulf Johansson.
Han säger att han inte vill kommentera fler detaljer eftersom det är en interpellationsdebatt som ska hållas under torsdagen.