Faktum är att de högsta ansvariga på Karlstad Airport, vd och styrelseordförande, inte ens vet timpriset för advokatens tjänster.
– För mig är det inte konstigt att det hanterats på det här viset. Men tycker jag att det är bra eller lämpligt om man ska ha full kontroll? Nej, då tycker jag att man ska ha ett avtal och man ska ha ett timpris, säger bolagets vd Camilla Sperling.
– Man måste ha miljöjurister med i en sådan här process, säger bolagets styrelseordförande Mikael Lundström.
Anser att det är rimligt
Han hävdar att det bolaget betalat är rimligt – även om han inte vet vilket timpris som advokatfirman fakturerar.
Arbetet med ett nytt miljötillstånd startade 2015. En förstudie som konsultbolaget Sweco gjorde rekommenderade att Karlstad Airport skulle anlita juridisk hjälp. ”En mycket grov uppskattning av kostnaderna för det är 200 000 kronor”.
Nu har prislappen passerat 3,6 miljoner kronor och ännu återstår en domstolsförhandling i mark- och miljööverdomstolen. Det tidigare beslutet, i lägre instans, överklagades av Karlstad airport.
Löpande räkning för 1 900 i timmen
I en uppdragsbeskrivning från 2015 skriver advokaten att ”arbetet sker på löpande räkning per timme med ett timpris om 1 900 kronor”.
De säger att det timpriset troligtvis höjts sedan dess. Men de vet inte hur högt det är.
– Jag är van med ett timpris på tre och ett halvt, fyra tusen för en advokat, säger vd Camilla Sperling.
Rutinändring i sista stund
Nu meddelar Karlstad Airport att rutinerna ska ändras. Vd ska själv attestera fakturorna, och bolaget ska också begära att fakturorna från och med nu specificeras med timredovisning och timpris.
Men ändringen sker i sista stund. Under torsdagen ska frågan om ett nytt miljötillstånd avgöras i mark- och miljööverdomstolen.
Det kommunala flygplatsbolaget har i arbetet med att få ett nytt miljötillstånd anlitat flera konsulter, bland andra Sweco. Sammanlagt är det en kostnad på drygt 5,8 miljoner kronor.
I videoklippet förklarar styrelseordföranden den bristande kontrollen.