Rojan Haji Hussein kommer från Syrien och bor i en hyresrätt på Färjestad i Karlstad. Han är en av flera nyanlända personer som hyr bostad hos Stiftelsen Karlstadshus och som har testat den nya bostadsappen. Appen innehåller frågor på flera språk om till exempel brandsäkerhet, elsäkerhet och miljö som hyresgäster behöver känna till. Hyresgästen får svara ja eller nej och får snabbt koll på om man förstått eller om man behöver mer information.
– Det var många saker faktiskt som jag inte kunde innan. Typ om Hyresgästföreningen eller att man sorterar olika flaskor, säger Rojan Haji Houssein.
Olikheter
Han berättar om skillnader mellan Syrien och Sverige.
– I Syrien hänger vi ut tvätten för det är så varmt, det finns inga torktumlare. Man måste tänka om här, i Syrien häller man vatten på golven för de är gjorda av betong eller keramik. Det går inte att göra här på parketten, säger Rojan Haji Houssein.
Klagomål varje dag
Stiftelsen Karlstadshus har i Karlstad 2 600 hyresrätter och alla boende får information om vad som gäller. Men det kommer ofta in klagomål från missnöjda grannar.
– Man har sorterat sopor fel, har ställt saker som inte ska sorteras på våra miljöstationer. Det är också missnöje i tvättstugan, någon kommer och tar någon annans tvättid. Vi får in sådana klagomål varje dag, säger Mirja Snider vid Stiftelsen Karlstadshus.
Men man ser också allvarligare saker där hyresgäster till exempel drar egen el, eldar på balkonger eller plockar ner brandvarnare. Genom Bostadsappen, som skapats av företaget Atwrk, hoppas man öka säkerheten och trivseln bland de boende.
– Saker som är självklara här, som att betala hyran en månad i förskott, boka tid i tvättstugan, ha brandvarnare hemma och hemförsäkring, behövs eller finns inte i många andra länder. Känner man inte till att det är så här i Sverige, så kommer man inte göra någon förändring. Det gäller att träna på det, säger Jan Elofsson, på företaget Atwrk, som håller på att ta fram appen.
Inga kunskapskrav
På Atwrk ser man också att appen kommer kunna hjälpa även ungdomar, som hyr sin första lägenhet. Men enligt Stiftelsen Karlstadshus kommer det inte finnas ett krav på hyresgästerna att man måste klara frågorna i appen.
– Nej det kommer inte vara ett krav. Det här är ett av flera sätt för oss att nå ut med information till våra hyresgäster, säger Mirja Snider.
Rojan Haji Houssein tror att många nyanlända är lite oroliga när de får sin första hyreslägenhet.
– Det är inte så roligt när man gör något fel. Man försöker så mycket man kan att undvika det.