Bedrägerierna har gått till så att kunder har blivit uppringda av av folk som påstår att de är från bankens säkerhetsavdelning eller från Polisen. Bedragarna har utgett sig för vilja hjälpa kunderna att stoppa ett pågående bedrägeri och vill att kunden ska logga in med sitt BankID, sin säkerhetsdosa eller koder – detta för att skaffa sig tillgång till uppgifter på Internetbanken.
– Man kan konstatera att de som utsatt våra kunder för detta har agerat på ett sätt som varit så förtroendeingivande att man lyckats lura kunder att lämna ifrån sig sina koder eller genomföra inloggningar åt bedragarna, säger Cecilia Jeffner, vd på Bergslagens Sparbank.
Jeffner påpekar att det inte är något i den tekniska säkerheten som brister utan att bankens kunder helt enkelt luras att lämna ut sina koder. Enligt banken har bedragarna lyckats komma över stora belopp för en del kunder.
– Vi ringer aldrig upp våra kunder och ber om den sortens uppgifter. Det är inte ett arbetssätt som banker använder sig av, betonar Cecilia.
Bergslagens Sparbank har kontor i Storfors och på flera orter i Örebro län.
Så skyddar du dig
- Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter
- Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
- Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst 0581-88 000 för att kontrollringa.
Källa: Bergslagens Sparbank