Bolaget strider mot kommunallagen. Det slår förvaltningsrätten fast i en dom idag.
–Det är stöd till enskild ägare, skattemedel vandrar via bolag till Handelskammaren, som stöttar enskilda bolag, säger rådmannen Bo Forsberg.
Den 20 mars beslöt kommunfullmäktige i Karlstads kommun att bilda ett samägt aktiebolag med näringslivet för utveckling av infrastruktur och kommunikationer, Värmlands Näringslivsutveckling AB. Bland annat så kunde bolaget relativt snabbt ordna med en ny flyglinje till Frankfurt från Karlstad flygplats. Bolaget möttes snabbt av kritik och bildandet överklagades av två privatpersoner. Då valde förvaltningsrätten att meddela inhibition och tillfälligt stoppa bolaget.
– Vi ska nu se om det kan vara ett brott mot kommunallagen. Det skulle kunna vara brott lika behandlingsprincipen. Det skulle kunna ses som ett statsstöd, det sa då Bo Forsberg, rådman på förvaltningsrätten.
Inhibitionen blev verkningslös eftersom bolaget redan var bildat och alla beslut tagna. Men idag meddelade alltså förvaltningsrätten att bolagets bildande stred mot lagen.
I sin dom skriver rätten att ”beslutet under dessa omständigheter är att anse som ett individuellt stöd riktat till Handelskammaren Värmland”.
–Det har varit klurigt att utreda alla dessa bolagskonstellationer, säger rådmannen Bo Forsberg.
Omdiskuterat bolag
Efter bildandet kritiserades bolaget hårt, bland annat för att kommunen äger 49 procent av företaget och det privata näringslivet 51 procent, vilket gör att insynen är begränsad. Vänsterpartiet anklagade den styrande majoriteten och Socialdemokraterna för att medvetet kringgå offentlighetsprincipen för att hindra att karlstadsborna ska få insyn i det nya bolaget Värmlands Näringslivsutveckling AB.
Bolaget har också mött motstånd för att det bara är kommunen, alltså skattebetalarna, som pytsar in pengar i första läget och inte näringslivet. Kommunen går in med ungefär 15 miljoner kronor och företagen som använder sig av flyglinjen ska betala en frivillig avgift på 150 kronor. Trots det äger näringslivet största delen av bolaget.
Förvaltningsrätten konstaterar att delar av det kommunala aktieägartillskottet inte är förenat med några villkor samt att det för de tillskott som villkorats inte finns några garantier för återbetalning.
–Bolaget är olagligt i kommunallagens mening, säger Bo Forsberg, rådman.
Vad händer om de fortsätter att driva bolaget?
–Kommunens beslut gäller inte, fortsätter de att gå in med pengar så är det lagbrott, säger Bo Forsberg.
– Det här är 2010-talets stora soppa i Karlstad där man försökt gömma sig bakom bolagssekretess för att undgå insyn från medborgare, journalister och en hel del politiker. Då blir det en sådan här soppa som landar i att beslutet är olagligt, säger Håkan Svenneling (V).
– Vi ska nu titta på om vi kan justera beslutet på något sätt eller om vi ska överklaga domen. Bolaget är en satsning som gynnar hela näringslivet, skapar tillväxt och ökade skatteintäkter till kommunen, säger Per-Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande där också kommundirektören uttalar sig om domen:
– Utgångspunkten för beslutet om VNAB är att näringslivet uttryckt starka önskemål om en flyglinje till en internationell hub. Det är också en prioriterad fråga i Värmlandsstrategin. Detta är vad vi försökt göra. Och om vi nu gjort några fel på vägen får vi kika på det och rätta dem om så är möjligt. Nu ska vi noga studera domen och diskutera vilka möjligheter vi har. En av dem är att överklaga men där är vi inte än, säger Ulf Nyqvist, kommundirektör.