Ledningen för vård och omsorg i Säffle kommun beslutade att dra in en av tre bilar för nattpatrullen inom hemtjänsten vid årsskiftet.
Det slutade enligt personalen med mängder av brukare som inte fick besök, eller senarelagda besök, för att man inte hann med.
Ledningen backade, satte in en tredje bil igen, men tillsatte också en utredning för att visa om behovet av en tredje bil behövdes.
Kritik mot personalen
I förra veckan presenterades utredningen, och i den riktades det kritik mot personalen.
– Vi har tittat på vid vilka tidpunkter personalen öppnat och låst brukarnas dörrar, när och var bilarna startat och stoppat och hur många brukarlarm som inkommit. Vi har sedan jämfört denna information med vår planering av beviljade insatser och kan konstatera att siffrorna inte riktigt stämmer överens då det varje natt finns ett antal timmar över som varken läggs hos brukare, på restid eller dokumentation, sade Cathrine Jensen, avdelningschef för vård och omsorg, till SVT när utredningen presenterades.
Hävdar långa pauser
Enligt Jensen så pekar utredningen mot att personalen bland annat stuvar om i schemat för att möjliggöra längre pauser under natten, trots att man bara har rätt till korta måltidsuppehåll. Dessutom hävdas det att personalen rapporterat felaktiga avvikelser.
– Man känner att man är misstrodd, de hänger ut oss, svartmålar oss, säger Anna Lindström, undersköterska som jobbar i nattpatrullen.
I videon berättar undersköterskorna och facket mer om besvikelsen efter utredningen.
Sökt svar om vad som är fel
Christine Eriksson, skyddsombud och undersköterska i nattpatrullen, har försökt få svar på vad ledningen menar med felaktiga avvikelser.
– De har inte förklarat för oss vad som skulle vara felaktigt med avvikelserna. De säger att vi har besökt brukare, men sen ändå rapporterat att vi inte hunnit med det. Det enda jag kan komma på är att vi har rapporterat fördröjda besök som avvikelser, och det ska vi göra.