–Jag tror att mycket handlar om slarv, man är inte medveten om hur dåligt man syns en mörk höstkväll, säger Erik Risberg NTF Värmland.
Värmlandsnytt gjorde en egen liten undersökning vid Klaraviksbron i Karlstad och ungefär en tredjedel av cyklarna som passerade saknade lampa. Och NTF vet vad som krävs för att fler ska använda belysning på cykeln.
– Som med allt trafiksäkerhetsarbete gäller det att var ihärdig och lyfta fram vikten av att använda cykelbelysning, säger Risberg.
– Sedan kostar det faktiskt 500 kronor om man saknar en fungerande lampa fram och ytterligare 500 kronor om du inte har en fungerande baklykta, fortsätter han.
Risken att få böter varier beroende på vart i landet du cyklar.
– I Örebro där jag kommer ifrån är de stenhårda med att man har lyse, där står poliserna runt hörnet och plockar en, säger Ingela Pettersson.
I Värmland är det dock inget som polisen prioriterar.
– Vi har 50 rapporter per år och där ingår all belysning, både bilar, motorcyklar och cyklar, säger Ulf Emilsson Polismyndigheten Värmland.
Hur många cyklister kan det röra sig om?
– En gissning, tio kanske.
Så det är alltså relativt riskfritt att bryta mot lagen och cykla utan lampa?
– Ja, den största risken är nog att bli påkörd. Det är ju jättefarligt att åka utan ljus på cykel, så där får vi nog bättra oss från polisens sida.