Kostchefer och kockar från landstinget och elva av Värmlands 16 kommuner kommer åka runt och möta matproducenter i hela länet för att se vad som faktiskt finns att köpa här.
Totalt ska ett 30-tal studiebesök göras och på torsdagen var det Warpnäs gård som stod värd och visade sin grisproduktion i Segerstad. Målet med det kommungemensamma projektet är just att öka medvetenheten och kunskapen om lokala råvaror och öka antalet närproducerade råvaror i de offentliga köken.
– I Karlstad har vi 50 procent närproducerade grönsaker, men kött är betydligt sämre. Det är därför vi är här i dag, säger Alain Grenard.
”Jobbar på få in mer än nötkött”
– Det ligger ju i tiden att vi ska få in mer närproducerat och att kockarna får göra studiebesök, så det här är jätteroligt, säger Sandra Ferneborg som är kostchef i Arvika kommun.
Hur mycket närproducerat serverar ni i skolköken i Arvika idag?
– Vi har nötkött, men vi ska jobba på att försöka få in mer produkter.
Mathias Spelmans som driver Warpnäs gård föder upp 13.000 grisar per år, men inget av hans kött går till värmländska skolkök. Det beror delvis på lagen om offentlig upphandling.
– Det är jättetråkigt. Jag tycker att det borde gå att lösa, säger Mathias Spelmans.
Spelar det någon roll för dig om grisarna säljs till Värmland eller någon annanstans?
-Det blir mycket roligare, det är väl det som är skillnaden, säger Mathias Spelmans.
Projektet ska bli kokbok
Ambitionen med projektet är också att skapa en bok med ett 50-tal recept baserat på råvaror från de olika gårdarna man besöker i projektet.
– Tanken är att kockarna ska få en uppfattning vad som finns och hitta användningsområden, laborera med dem och göra recept, säger Alain Grenard.
Upphandlingslag ett problem
SVT Nyheter Värmland har tidigare rapporterat om att det varit svårt för lokala producenter att leverera de mängder kött tex som en kommun lagt anbud på. Sedan gör Lagen om offentlig upphandling att kommuner inte bara kan prioritera lokala företag.
– Lagen om offentlig upphandling är ett problem. Vi får hitta ett sätt att särskilja produkterna och sedan i beskrivningen definiera vad vi vill ha, säger Alain Grenard.