Dispens för bildekal

Uppdaterad
Publicerad

Storleken har ännu en gång betydelse. Den här gången handlar det om hur stor en prisinformationsdekal måste vara på en limousin i yrkestrafik. Nu ska frågan avgöras i förvaltningsrätten i Karlstad.

– Dekalen stör helheten av fordonet och det blir inte eventförhöjande. Det ser ut som något som vem som helst kan köpa. Ska man ta bröllopsbilder är det inte snyggt att ha en stor dekal, säger Hans Hallberg vid Limoeurope.

Det är Limousinföretaget Limoeurope som överklagat Transportstyrelsens föreskrifter om hur stor en prisinformationsdekal på ett yrkestrafikfordon ska vara. Från och med 1 mars i år finns det en bestämd storlek som ska användas på taxibilar och limousiner i yrkestrafik. Limousinföretaget har tagit fram en mindre dekal med samma prisuppgifter som den större men Transportstyrlesen har gett avslag. Och nu ska förvaltningsrätten i Karlstad avgöra frågan.

– Vi vidhåller vårt avslag för dispens. Det är viktigt för kunderna vad en taxiresa kostar, säger Jonas Malmstig, jurist vid Transportstyrelsen.

Enligt limousinföretaget är det delvis kunderna själva som vill ha en så liten dekal som möjligt på bilarna när de bokar.

– I vissa fall frågar de om prisdekalen går att ta bort, i vissa fall vill de inte ha den och ibland har det hänt att de avbokar, säger Hans Hallberg, Limoeurope.

Den mindre dekalen har samma information som den större, varför kan man inte minska ner storleken?

– Föreskrifterna säger att dekalen ska ha en speciell storlek och ska det vara på annat sätt är det fråga om undantag. Det är begränsade möjligheter till undantag. Jag kan inte komma på något exempel vad det skulle kunna gälla, säger Jonas Malmstig.

– Om bondförnuftet fick råda skulle vi inte ens vara här, det finns viktigare frågor att lösa än en prisdekal. Det här handlar bara om byråkrati, säger Hans Hallberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.