Ur coronapandemin har många nya lösningar och system fötts. Nu arbetar och studerar en stor del av befolkningen via digitala plattformar och en ökande del av vardagshandlingen sker på nätet. En ökning av just dagligvaruhandel på nätet var väntad, men under coronapandemin har efterfrågan ökat explosionsartat.
– Vi har haft en osannolik ökning på 1 537 procent sedan förra året, så det har ju slagit alla förväntningar, säger Klas Olsson, presskontakt på Coop Värmland.
Snabb utveckling
En undersökning gjord av E-barometern visat att handeln av dagligvaror ökade med 115 procent under det andra kvartalet i år, en ökning som är den högsta i E-barometerns historia. Christer Johansson, Ica-handlare, förväntade sig att näthandeln skulle växa till tio procent av försäljningen på tre till fem år, men det var innan corona.
– Plötsligt tog vi steg tre till fem år fram i tiden, säger Christer Johansson.
Christer Johansson är överraskad över hur lätt stora kundgrupper flyttat över till digitala tjänster.
– Det har gått jättebra, de är väldigt tur att vi har den här lösningen för riskgruppen som inte ska gå ut och som behöver ha hjälp med att lösa handlingen.
Positiv utveckling ur en negativ situation
Men Christer Johansson menar att handlarna helst hade varit utan ökningen, och utan pandemin.
– Vi ser hur många andra företag kämpar, vi hade nog helt varit utan pandemin.
Men efterfrågan av digitala lösningar fortsätter att öka i takt med att antal smittade av viruset ökar, restriktionerna skärps och allt fler stannar hemma.
– Vi kommer att utöka e-handeln för att klara den efterfrågan som finns, säger Klas Olsson.