80-årige Börje Nilsson avled i maj i år, sex veckor efter att ett köpeavtal om ett larmsystem undertecknades med Eksjöföretaget Edgar Security. Under sommaren har dottern, Anna Nilsson, kämpat för att få köpeavtalet hävt. Hon är kritisk till att försäljaren inte förstod att hennes pappa var svårt sjuk i cancer och påverkad av behandlingen och medicineringen när han undertecknade köpeavtalet. Enligt Anna Nilsson, har det också varit svårt att få kontakt med företaget. Bland annat har hon skickat ett rekommenderat brev till företaget men brevet har kommit tillbaka oöppnat.
Kritik tillbakavisas
Företagets vd Marcus Edgar anser att man hanterat ärendet korrekt. När företaget fått in ett läkarintyg och en skriftlig förklaring av det inträffade så valde företaget att ta tillbaka köpet, enligt Marcus Edgar. Han skriver att Börjes fru meddelades om att köpet hävts i mitten av juli.
- Det stämmer inte. Vi har inte fått något sådant besked från företaget. Dödsboet är fortfarande skyldigt kreditbolaget Wasakredit över 32 000 kronor, uppger Anna Nilsson.
Men på företaget Edgar Security tycker man att allt är uppklarat.
– Olyckligtvis har vi inte följt upp ärendet vidare och det är en brist från vår sida och det beklagar vi, skriver Marcus Edgar i sitt mail.
Motstridiga uppgifter
Företaget hävdar också att en installatör varit hemma hos Börje och hans fru den 27/5 för att lära dem hur larmet fungerar. Den uppgiften är fel, enligt Anna Nilsson. Hennes pappa avled nämligen den 24/5.
– Det känns väldigt jobbigt att Marcus Edgar skriver i mailet att pappa var belåten med bemötandet när han var död, säger Anna Nilsson.
Uppgiften om att avtalet om larmsystemet hade en bindningstid på 10 år är felaktig, enligt Marcus Edgar.
– Och det beror förmodligen på ett missförstånd i samband med att köpeavtalet undertecknades, säger Anna Nilsson, som inte har några dokument som bekräftar bindningstiden.
-Min pappa sa att han var bunden i tio år till larmsystemet, det sa försäljaren till honom, enligt Anna Nilsson.