Livräddningssällskapet i Värmland är bekymrade dels över antalet drunkningsolyckor ifjol och dels att simkunnigheten hos skolelever i årskurs sex minskar.
Därför har nu Göran Karlsson snart besökt samtliga värmländska kommuner för att etablera nätverk med säkerhetsansvariga, räddningstjänst och badpersonal inom projektet ”Ett vattensäkert Värmland”.
I videon berättar Göran Karlsson om satsningen och varför han tror att simkunnigheten gått ner de senaste åren.
Simkunnighet minskar bland svenska elever
Sju procent av eleverna i årskurs 6 läsåret 2021/2022 kunde inte simma 200 meter. Jämfört med 2014 har andelen simkunniga minskat med två procentenheter. Det innebär att ungefär 8 300 elever som lämnade mellanstadiet i juni inte kunde simma inför sommarlovet.
Skolverkets undersökning visar också att elevsammansättningen på skolorna har betydelse för andelen simkunniga elever. På skolor med sämre socioekonomiska förutsättningar klarar 89 procent av eleverna betygskriteriet i simning, jämfört med 95 procent på skolor med bättre förutsättningar.
Mer än hälften av lärarna i uppföljningen tycker att det är en utmaning att få till simundervisningen. En fjärdedel av lärarna uppger att det finns stora utmaningar med tillgång till tider i simhallen, att erbjuda extra simundervisning för elever som behöver samt transport till och från simhallen. En femtedel uppger att det finns stora utmaningar med elever som inte kommer till simundervisningen.
Om simning i grundskolans läroplan
Simning ingår i ämnet idrott och hälsa i grundskolan. Från och med mellanstadiet ingår även badvett, säkerhet och hantering av nödsituationer vid vatten i undervisningen. För betyget E i grundskolan ska eleven kunna simma 200 meter i en följd varav 50 meter på rygg.
Källa: Skolverket