Elbilspremien försvinner redan på onsdagen och regeringen har svarat på kritiken med att Sverige just nu befinner sig i ett ekonomiskt pressat läge.
Regeringen har också uttalat sig och sagt att: ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil.”
Telefonen på helmiakontoret i Karlstad har gått varm då kunder vill flytta sina bilbyten till idag.
– Det är många kunder som ringer, säger Henrik Forsberg.
Se i klippet hur Henrik reagerade när han fick höra nyheten.
Fakta bonus-malus
- Bonus-malus infördes 2018 som ett incitament för att fler skulle gå över till klimatsmarta bilar.
- Bonus-delen innebär att den som köper en klimatsmart bil får en bonus på upp till 70 000 kronor.
- Malus-delen innebär att den som köper en bil med höga utsläpp betalar en förhöjd fordonsskatt i tre år från det att fordonet blir skattepliktigt första gången.
- För bilar påställda mellan 1 juli 2018 och 31 mars 2021 gällde malus alla bilar som släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. Efter det låg gränsen på 90 gram och i somras sänktes den ytterligare, till 75 gram.
- Fram till i juli i år hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar.
Källa: Transportstyrelsen via TT