I klippet ovan berättar Emilija Katanic på företaget Easyscooters, som var först i Karlstad med uthyrningen av elscootrar, vilka begränsningar som skulle kunna bli aktuella här.
Karlstad kommun har fått in ungefär 40 synpunkter om elscootrarna, som gjorde sin entré i staden den här sommaren. Klagomålen handlar framförallt om felaktiga parkeringar och säkerhetsfrågor.
– Man tycker att man inte tar hänsyn när man kör och är orolig för olyckor, säger Lena Vesterlund, chef på enheten för offentlig utemiljö.
”Livsfarligt”
Emilija Katanic bekräftar bilden av att det förekommer vårdslös körning och att problemet ökar på helgkvällar och nätter.
– Folk rör sig med scootrarna som de inte får röra sig. Till exempel åker de längs med Kungsgatan där restaurangerna är och där är det gågata egentligen. Folk åker två på scootrarna och det får man heller inte göra, det är livsfarligt.
Begränsningar ses över
Idag finns 350 elscootrar i Karlstad för uthyrning och snart ännu fler, då ett fjärde uthyrningsbolag är på väg att etablera sig. Nu ser kommunen över om det behövs några tvingande begränsningar för företagen.
– Företagen vill ju att det här ska fungera på ett bra sätt också, naturligtvis, och vi har haft en bra dialog men jag ser förbättringspotential vad gäller säkerheten, säger Lena Vesterlund.
Hon tillägger dock att föraren också har ett eget ansvar att följa trafikreglerna.
I klippet nedan förklarar trafikpolisen Anders Karlsson vad som gäller för elscootrar.