Foto: SVT

Färre avgångar på Fryksdalsbanan

Publicerad

På måndag börjar Värmlandstrafiks nya sommartidtabell att gälla. Det innebär hälften så många avgångar för resenärerna som åker längs sträckan och som redan, på grund av vädret, tvingats åka buss istället för tåg.

– Situationen är inte optimal, säger trafikchefen.

Sedan början av månaden har Trafikverket beslutat att ställa in alla persontåg på Fryksdalsbanan mellan Kil och Torsby på grund av solkurvor. 15 dagliga tågavgångar har än så länge ersatts med bussar, men nu i och med den nya somartidtabellen kommer istället hälften av dem, sju stycken, att avgå. Arbetspendlingen kommer att prioriteras.

– Situationen är inte optimal, men vi tycker det är viktigt att fortsatt försöka prioritera den arbetspendling som finns längs banan, säger Per Sidetun, trafikchef tåg på Värmlandstrafik.

Dyrt och färre skolelever

Kostnaderna för den ersättningstrafik som nu körs på grund av att banan stängs är en dyr utgift för Värmlandstrafik.

– Det är en hög kostnad för oss. Men nu när skolorna slutar och färre skolelever reser så blir det också färre som åker, säger Värmlandstrafiks kommunikatör Jörgen Kalitzki.

Nya beslut om tågen nästa vecka

Helgtrafiken fortsätter dock som tidigare, där sker inga förändringar. Här kan du se tidtabellen som gäller från och med måndag.

Trafikverkets beslut om den stoppade persontrafiken gäller fram till och med den 17:e juni, därefter tas nytt beslut om tågen kan gå eller inte.

Så här går ersättningsbussarna på sommaren

Från Torsby går sex dagliga avgångar; tre ersättningsbussavgångar, två avgångar med linje 200 och en avgång med linje 303 (byte i Hagfors)

Från Sunne finns sju dagliga avgångar; tre ersättningsbussavgångar, tre ordinarie bussavgångar på linje 200 och en avgång på linje 204 (byte i Munkfors)

Från Karlstad och norrut går åtta dagliga turer längs Fryksdalen; fyra ersättningsbussavgångar, tre avgångar på linje 200 och en avgång på linje 300

Det här en solkuva

Solkurvor är en allvarlig störning eftersom de drastiskt ökar risken för urspårning. En urspårning får trafikala och affärsmässiga konsekvenser, både för oss och för våra kunder.

På dessa sidor får du en beskrivning av vad en solkurva är, varför den kan uppstå och vad som behöver göras för att förebygga och åtgärda solkurvor.

En solkurva är en lokal utknäckning eller sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den uppkommer när spåret inte förmår att stå emot krafterna som verkar i spårets längdriktning.

För att en lokal utknäckning ska klassas som en solkurva ska spåret ha förskjutits åt sidan minst 25 millimeter på en sträcka av 10 meter, på grund av solvärmen, samtidigt som det råder höga tryckkrafter i spåret.

En solkurva kan bero på alltför stora spårkrafter, nedsatt spårstabilitet eller båda delarna. En typisk orsak till nedsatt spårstabilitet är ballastbrist. Enbart solvärmen är sällan den primära orsaken, trots att den har gett utknäckningen dess namn. Den är däremot oftast den utlösande faktorn. Det är vanligt att en solkurva utlöses när ett tåg passerar.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.