Bojorten Christine af Bro genomförde sin jungfrufärd 2005 och har sedan dess varit en turistattraktion samt gjort både reguljära och chartrade turer i Vänern. Men eftersom båten, som är världens enda flytande stadsvapen, är byggd i trä har det också krävts omfattande underhållsarbete. Sedan 2005 har underhålls- och driftskostnaderna landat på drygt 23,5 miljoner kronor.
I somras beslutade Transportstyrelsen att bojorten inte längre var sjöduglig eftersom stora delar av huvuddäcket hade ruttnat och politikerna har varit oense om vad som ska hända härnäst.
Flera alternativ för bojortens framtid
På måndagen var frågan uppe på kommunstyrelsens bord, där flera alternativ fanns att ta ställning till. Det handlar om att renovera och upphandla driften, sälja, förvandla till ett museum på land, skänka till en stiftelse utan att kommunen behåller något ansvar – eller inte göra något alls.
Något beslut fattades inte utan istället skickas ovan nämnda förslag först ut på remiss till kulturnämnden och det kommunala näringslivsbolaget Närsam. Dessutom ska alla partiers gruppledare diskutera bojortens framtid sinsemellan under tiden.
I videon berättar Lars Nilsson (S) om vad som händer närmast i frågan.