Det tog 83-årige pensionären Olof Mogren en hel vecka att komma fram till tidsbokningen. Hör honom berätta mer i klippet. Foto: SVT

Frustration över långa telefonköer vid vaccinbokning

Publicerad

Föra veckan öppnade bokningen för den tredje dosen vaccin mot covid-19 och telefonerna gick varma på Regionens hus. Men trots att Region Värmland hade tillsatt fler telefonoperatörer sedan i våras blev telefonköerna långa.

Olof Mogren, 83 år, är glad när SVTs team träffar honom i sin lägenhet i Kristinehamn. Precis som många andra pensionärer som är 80 år eller äldre, har han erbjudits att boka sin tredje dos vaccin mot covid-19. Men att ta sig förbi telefonkön tog honom en hel vecka.

– Kanske var det så att vi inte riktigt förstod hur många som ville ringa och boka sin tid. Vi har ju sett det här problemet även tidigare och tillsatte ju mer resurser i telefon och utökade våra öppetider och hade även möjlighet för regionens växel att avlasta lite. Men ändå blev det en kö och det är olyckligt, säger Anders Nordmark, vaccinsamordnare på Region Värmland.

Coronaviruset i Värmland

Drop-in

Sedan förra veckan har man även stärkt upp med ytterligare resurser. En av dessa är ökad möjlighet för drop-in-vaccination.

– Medskicket är väl egentligen att så många som möjligt ska göra sin bokning digitalt och dom som har möjlighet att komma på en drop-in-tid är välkomna att göra det. På så sätt kan vi då avlasta telefonbokningen för den grupp som kvarstår och behöver ringa in för att boka, säger Anders Nordmark.

Pensionären Olof Mogren, 83, år är en av dem som har velat boka en tid via telefon men haft stora svårigheter att komma fram. Hör honom berätta i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Värmland

Mer i ämnet