Problemen med Fryksdalsbanan har pågått länge och behovet av upprustning är stort då fordonen som åker där slits snabbare.
Det är i två etapper som banan nu ska rustas upp med start under 2026. Den första 4 mil långa sträckan mellan Torsby och Sunne är ett treårigt projekt som beräknas kosta 300-400 miljoner kronor i statliga pengar. Därefter påbörjas etapp två mellan Sunne och Kil, även den ungefär 4 mil lång med en budget på 300-400 miljoner.
Det här är en viktig åtgärd för robusthet med så få spårfel som möjligt.
– Vi tror att det kommer få stor påverkan på både restiden och tillförlitligheten, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket.
Långsiktig lösning
Under tiden som underhållsarbetet pågår kommer sträckan ersättas av bussar.
– Först kommer det att bli lite besvärligt för resenärerna men sedan kommer det bli bättre och enklare för de som bor längs med Fryksdalsbanan att resa, säger Elisabeth Björk (V), ordförande kollektivtrafiknämnden Region Värmland.
Hör mer om järnvägssatsningen i klippet ovan.