I grunden är han byggmästare från Göteborg men halkade in på järnvägsväxlarna genom ett annat projekt. Det han har uppfunnit nu är en ny typ av järnvägsväxel som går vertikalt istället för horisontellt som dagens järnvägsväxlar gör. Den går alltså upp och ner istället för åt sidorna. Det menar Bo Johansson kommer revolutionera Sveriges järnvägar – om de kommer i drift vill säga. Han har jobbat med sin uppfinning i fem år.
– Jag har tvivlat många gånger men nu står den här, säger han.
Hålls alltid varm
Det som är unikt med den vertikala växeln, i alla fall för Sverige, är att den alltid hålls varm. Bo Johansson menar att den vertikala rörelsen hindrar snö, is och grus från att komma in i växeln och förstöra den. Värmeslingor gör att det alltid är plusgrader i växeln så i teorin borde den klara hur låga temperaturer som helst.
– Här har vi sett att den klarar ner till 20 minusgrader utan problem, säger han.
Testet ska pågå i ett helt år och hela tiden i Kil. Jan-Erik Meyer, spåringenjör från Trafikverket, har haft kontakt med Bo Johansson under alla dessa fem år. Men det är först nu som han får se projektet i verkligheten.
– Det ser väldigt bra ut, säger han.
Men spåringenjören vet inte om eller när växlarna kommer tas i drift.
– Det är många tester kvar att göra.
Hittills har projektet kostat ungefär 17 miljoner kronor. Vinnova och Energimyndigheten har stått för den större delen av summan.
”Sverige till gagn”
Enligt Bo Johansson skulle Trafikverket spara mycket pengar på dessa växlar, dels tack vare värmesystemet som ska spara 75 procent av elförbrukningen i växlarna och dels på ett enklare underhållsarbete. Dagens växlar kostar ungefär fyra och en halv miljon och enligt Bo Johansson hamnar de vertikla växlarna i den prisklassen också. Han hoppas att produktionen av växlarna ska ske i Sverige. Den växel som testas nu är tillverkad i Ulricehamn.
– Jag vill att det ska vara samhällsnyttan och Sverige till gagn, säger han.