En man skriver med en tuschpenna på en whiteboard.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Utbildare från Handelskammaren åker runt bland gymnasie- och högstadieskolor och pratar om vilka möjligheter som finns på arbetsmarknaden i Värmland. Foto: Ulrica Olsson/SVT

Handelskammaren Värmland får ungdomar att tänka till om yrkesvalet

Uppdaterad
Publicerad

Det är brist på arbetskraft inom vissa branscher, samtidigt som arbetslösheten ökar.

Därför besöker Handelskammaren i Värmland sedan en tid skolor för att prata med ungdomar om hur arbetsmarknaden ser ut – och få dem att tänka till och göra medvetna studie- och yrkesval.

Det är på uppdrag av lokala arbetsgivare som Handelskammaren driver projektet arbetsmarknadskunskap. Två kommunikatörer anställda av Handelskammaren åker runt bland i stort sett alla gymnasie- och högstadieskolor i länet för att prata med ungdomar om hur arbetsmarknaden ser ut och förändras.

Hållbar kompetensförsörjning

– Vi tror att det ökar möjligheterna för en hållbar kompetensförsörjning i Värmland över tid och en bättre matchning mot framtidens arbetsmarknad. Bland annat berättar vi om viktiga kompetenser, utbildning, och om vägen till ett jobb.

– Det är det nära samarbetet med arbetsgivare som gör att vi alltid kan ge en uppdaterad bild av kompetensbehoven hos de lokala företagen med färska exempel direkt från arbetsgivarna, säger Jonas Evaldsson, en av de två kommunikatörerna som reser runt bland skolorna med ett fullspäckat schema.

”Viktigt tänka till”

Han har sällskap av sin kollega Johan Norbäck. I varsitt klassrum har de lektion med åttondeklassare på Fryxellska skolan i Sunne när SVT Värmland träffar dem.

– Vi träffar eleverna under en lektion per läsår. Det kan tyckas lite, men vår förhoppning är att eleverna ska tänka till lite och att de sedan går vidare med sina tankar med skolans studievägledare och annan personal på skolan för att hitta vägen till det jobb de vill ha, säger Johan Norbäck.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.