Från och med höstterminen får alla elever i klass 7 på Norrstrandsskolan i Karlstad gympa varje dag på skolschemat. Idén testas sedan förra höstterminen på en niondeklass på skolan med mycket goda resultat.
Svenska skolelever har jämfört med elever i andra europeiska länder förhållandevis lite idrott i skolan. I snitt 56 timmar per läsår, alltså mellan en och två lektioner i veckan. Franska elever har nästan dubbelt så mycket. Men nu ska eleverna på Norrstrandsskolan få mest gympa i hela Europa.
– Det roligt och det känns skönt efteråt, säger Martin Konz, en av eleverna i klass 9 E.
Han får medhåll av sin klasskompis Agnes Munthe-Kaas som även tycker att sammanhållningen i klassen blivit mycket bättre med mer idrott på schemat.
– Vi får ofta leka och göra saker tillsammans med klassen, vilket stärker oss som grupp och gör att vi lär känna varandra bättre.
Pulshöjande aktivitet
Tanken är att alla elever på skolan om några år ska ha pulshöjande gympa varje dag. Två pass i veckan på 50 minuter och tre på 30 minuter. Totalt 113 timmar på ett läsår istället för de obligatoriska 56.
– Vi vill att hälsa ska vara jämlikt. I dag är det några som rör sig väldigt mycket, andra som inte rör sig alls. Med mer gympa i skola får alla möjlighet att komma igång, säger Mikael Lindström, lärare i idrott och hälsa på Norrstrandsskolan.
Tiden till de extra gympatimmarna tas dels från skolans val dels jämkas det från andra ämnen. Alla andra ämnen får alltså bjuda på lite tid för att schemat ska gå ihop. Men även de teoretiska ämnena kan dra fördelar av att eleverna rör sig mer.
– Vi har ofta gympa först på morgnarna. Det är bra, för då att man slipper och tänka den första timmen i skolan och så kommer man igång bättre sedan, säger Agnes Munthe-Kaas och berättar att det i början kändes ganska jobbigt att alltid behöva ta med gympakläder och att det ibland kan kännas tungt om man har träningsvärk från dagen innan.
Bättre betyg
Klassen som nu testar att ha gympa fem dagar i veckan har förutom bättre sammanhållning dessutom höjt betygssnittet i klassen.
Jonathan Vänerhagen, även han elev i klass 9 E, säger att han märker stor skillnad på sitt eget skolarbete.
– Jag arbetar bättre nu och har lättare att koncentrera mig, säger han.
En dryg termin in i projektet kan de ansvariga konstatera att eleverna generellt mår bättre. Uppföljande samtal med vårdnadshavare uppger att eleverna nu är fysiskt tröttare och hungrigare samt sover bättre. Undervisande lärare i andra ämnen upplever att studieron och motivationen i klassen blivit bättre. Skolarbetet är mer fokuserat och effektivt, speciellt lektionerna efter idrottspassen.
Lägre frånvaro än snittet
Ogiltig frånvaro, det vill säga skolk från gympalektioner är vanligt. Men inte bland eleverna i klass 9 E på Norrstrandsskolan som med pilotprojektet det här läsåret haft gympa fem dagar i veckan.
– Nej, här är den ogiltiga frånvaron mycket låg, konstaterar Mikael Lindström.
Till att börja med kommer lärare och lokaler att räcka till, men inte när alla klasserna på skolan får gympa på schemat varje dag.
– Nej, då kommer varken lokaler eller lärarna att räcka till, men vi har tid på oss att lösa det, säger Bert Falk, rektor för Norrstrandsskolan.