De sista godstågen i Hagfors slutade rulla på 90-talet, och passagerartrafiken hade lagts ner redan 1964.
Men NKIJ (Nordmark – Klarälvens järnvägar) lämnade kvar tåg och vagnar i relativt fint skick.
– Det var ju en av grejerna som triggade oss för fyra år sen. Att det fanns så mycket grejer kvar. Både i museet men också i lokstallet. Det är ju fullproppat med lok och vagnar där, säger Bengt Fura.
Engagerat många
Arbetet med att få igång ett tåg igen har engagerat många. Folk från Värmland, övriga Sverige och en så långt bort som Thailand har hjälp till. En som inte rest riktigt så långt är Daniel Bengtsson från Karlstad.
– Det såg rätt illa däran ut här runt bangården, så då såg jag på Facebook att det var några som arrangerade en arbetsdag och tänkte att jag kan väl hjälpa till och se vad det blir. Tänkte att om det inte är roligt så kan jag strunta i det, men man blir fast, säger han.