Det finns juridiska risker med Karlstad Airports avtal med flybolaget BMI. Det skriver flygplatsens vd Peter Landmark i ett beslutsunderlag, som hemligstämplats av Karlstad Airport AB, men som vi tagit del av.
Det är avtalet med flygbolaget BMI om trafiken till Frankfurt, som bland annat innebär att flygbolaget hittills inte betalat några startavgifter eller avgifter för incheckning och bagagehantering i Karlstad, som kan strida mot lagar eller regler, enligt flygplatschefen.
Flera risker
Så här skriver Peter Landmark:
”Karlstad Airport har härigenom exponerat sig för en rättslig risk som bland annat kan innebära en risk för skadeståndskrav från andra flygbolag än BMI”.
”Det finns en risk för att avtalet bedöms innefatta ett otillåtet stöd enligt EU-fördraget...”
”Härutöver kan det finnas skatterättliga aspekter på avgiftsbefrielsen. Det kan inte uteslutas att Airport exponerat sig för en skatterättslig risk”.
Styrelsens ansvar
Karlstad Airports styrelse har i efterhand, på mötet i december, godkänt vd:s muntliga avtal, som gjordes i april, och det innebär att det juridiska ansvaret nu ligger hos styrelsen.
SVT Nyheter Värmland har i flera dagar förgäves sökt vd Peter Landmark och styrelseordförande Nina Larsson för en kommentar.