Det är inte lätt att hitta en parkering vid Karlstads universitet. Men de fyra platserna där man kan ladda elbilar står ofta tomma.
– Man ska inte stå där en längre tid utan det är en laddplats som man ska stå vid när behovet upstår och då är det viktigt att de platserna är lediga och att det inte står en bil där hela dagen, säger Olle Lillienstierna, campuschef.
Men om folk väljer bort helt att ställa sig där, har ni inte tänkt fel då?
– Nej det tycker jag inte, säger Olle Lillienstierna.
De fyra laddningsplatserna har fram till starten på höstterminen haft samma taxa som de vanliga platserna och man fick ladda gratis. Men nu kostar det alltså 25 kronor i timmen. Och att bara ladda en stund kan bli svårt när de övriga parkeringarna ofta är fulla.
– Dessutom är det så att alla kan inte gå ifrån hursomhelst, säg till exempel att det är en lärare som har föreläsning under förmiddagen eller en forskare som genomför ett försök, det kan medföra en en hel del praktiska svårigheter om man vill gå ifrån för att flytta sin bil, säger Brigitta Mc Ewen, miljösamordnare vid Karlstads universitet.
För dialog
Och campuschefen Olle Lillienstierna förstår problemet och säger att de för en ständig dialog med fastighetsförvaltaren om parkeringssituationen.
– Samtidigt vill jag poängtera att det finns många sätt att ta sig till universitetet utan bil, säger han.
Skickar fel signaler
Men miljösamordnaren Birgitta Mc Ewen menar att det skickar fel signaler när taxan höjs på universitetets parkeringar med laddningsmöjligheter så att personal och studenter med elbil väljer att stå på vanlig parkering istället och därmed kanske inte har tillräckligt med el för att ta sig hem.
– Det är viktigt att vi som universitet visar att vi tycker att det är viktigt med miljön och en hållbar utveckling och då tycker jag att man bör ta ett annat beslut i den här frågan, säger hon.