– Det är klart att jag önskat att det sett helt annorlunda ut, men coronan till trots känns det bra att vara på plats, säger hon.
Flygplatsen ligger närmast öde. Inte på flera veckor har det gått passagerarflyg till eller från Karlstad. Ingen kan svara på när flygtrafiken kan komma igång igen.
– Tiotusenkronorsfrågan. Om jag hade svaret på den skulle jag nog ha ett annat jobb. Jag önskar förstås att allt ska komma igång igen, men när? nej det kan jag inte svara på.
Problem reda innan coronakrisen
Camilla Sperling säger att hon ska jobba för att trenden bryts och att det blir fler flyglinjer till och från Karlstad. För Karlstad Airport hade stora problem redan innan coronakrisen slog till. Antalet passagerare till och från Karlstad har rasat: från 93 363 passagerare 2015 till 52 009 2019.
– Det handlar om att få trafik hit till flygplatsen. Det är en självklarhet. Hon säger att hon vill se mer charter men också ytterligare en destination i Europa för reguljlärtrafik som komplement till Arlandalinjen.
– Jag ser gärna att vi hittar en hubb ute i Europa, säger hon.
”Viktigt för hela Värmland”
Och innan coronakrisen stoppade all flygtrafik pågick förhandlingar med ett bolag om en flyglinje Karlstad-Köpenhamn.
– Det är viktigt för hela Värmland, säger hon och hänvisar till företag som är beroende av goda kommunikationer.
– Självklart ska värmlänningarna ha samma möjlighet som storstadsborna har idag.
Har flyttat hem
Camilla Sperling är uppvuxen i Västvärmland, men har bott och jobbat på olika platser i landet, bland annat i Stockholm.
Nu har hon flyttat hem till Värmland – till Årjäng.
– Det känns riktigt bra, säger hon.