Bakgrunden till dagens beslut i mark- och miljödomstolen är att miljödomstolen i Vänersborg gav Göteborgs kommun rätt 2014 att bygga en ny bro över Göta älv med en segelfri höjd på 13 meter, jämfört med den nuvarande på 19,5 meter.
Besvikna
Beslutet överklagades till den högre instansen mark- och miljööverdomstolen av flera Vänerkommuner, däribland Karlstad och Kristinehamn. De klagande kommunerna vill behålla den nuvarande höjden för sjöfartens skull.
Idag är besvikelsen stor på Vänerhamn AB.
– Det här är inte bra. Det är oroväckande för sjöfarten, säger VD:n Göran Lidström.
Det är ännu inte klart om kommunen kommer att överklaga domen elller inte, men Göran Lidsrröm menar att man nu måste börja arbeta för att det ska bli så bra öppningstider som möjligt när det gäller Hisingsbron.
–Det blir alldeles för långa stopptider om våra båtar ska ligga där i timmar och vänta, säger han.
Kommunalrådet i Karlstad Per-Samuel Nisser (M) kommenterar domen så här:
– Vi kommer att fortsätta dialogen med sjöfarten och näringslivet och diskutera vilka effekter domen innebär för dem. Det är vikitigt att vi bevakar och att vi värnar om Vänersjöfarten både ur ett regionalt men också ur ett nationellt perspektiv, säger Per- Samuel Nisser (M).
”Måste få slussar”
Regionrådet Tomas Riste (S) säger att han inte väntat sig något annat än det som slogs fast i dagens dom. Han menar att man nu måste kraftsamla för att få staten att betala för slussar.
– Vad som är viktigt nu är att få staten att förstå värdet av slussar. Det behövs 3 miljardet för att få till det. Där måste vi lägga all kraft, säger Tomas Riste (S).
Fler besvikna
Även Vänersborgs kommun är besviken men man kommer inte överklaga.
– Jag har inte hunnit ta ställning till det men jag tror inte att det gynnar någon att överlaga en gång till. Nu har man ju två gånger om från centralt håll talat om att det är viktigare men bostäder än med näring, säger Marie Dahlin (S), kommunalråd Vänersborg.
Kan överklagas
Enligt den plan Göteborg kommunen arbetar efter, ska den nya bron över Göta älv stå klar år 2020. Dagens beslut i mark- och miljööverdomstolen kan överklagas.
FAKTA Göta älv-broarna
Sju broar är lika låga eller lägre än Hisingsbron (13 meter):
Marieholmsbron (järnvägsbro): 5,9 meter
Jordfallsbron: 13 meter
Lilla Edetbron: 10 meter
Klaffbron i Trollhättan: 3,5 meter.
Järnvägsbron i Trollhättan: 2,8 meter
Gropbron i Vänersborg: 4,0 meter
Järnvägsbron i Vänersborg: 2,0 meter.
Källa: Sjöfartsverket