En kvinna bär en t-shirt med texten ”SINGELVÄRD” och står inför en kamera i en butik. I bakgrunden syns en monter med röda och vita ballonger samt dekorationer i samband med ett evenemang. Det finns flera personer som interagerar i butiken, vilket ger en livlig atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I måndags anordnades en singelkväll på en matvarubutik i Karlstad. Foto: SVT

Karlstadsbor fick chans att dejta under middagshandlingen

Uppdaterad
Publicerad

Den spanska trenden att hitta kärleken vid frysdisken eller frukthyllan har kommit till Sverige – och Värmland. Under Singles Day, den 11 november, fick Karlstadsbor chansen att lämna livsmedelsbutiken med mer än bara matvaror.

I höstas spreds videos från Spanien där människor samlades i matvarubutiker under en specifik tid för att hitta kärleken. För att visa intresse skulle man lägga en ananas upp och ned i sin kundkorg och gå till vinhyllan och krocka in i personer.

Men matvarubutiksdejtandet är också en grej i Sverige. Under Singles Day bjöds det på singelkväll i en butik i Karlstad.

– Det är jättekul att folk vågar testa någonting annat än det vanliga, dejtingapp eller krogen, säger Stina Andersson som varit med och styrt upp singelkvällen.

Gästerna fick ta en ballong som visade vilket kön de var intresserade av och sen var hela butiken till för att mingla med andra kärlekssökande.

Hör vad gästerna tyckte om singelkvällen i klippet nedan.

Tre personer intervjuas i en butik. Den första personen bär en brun kavaj och en skjorta, håller en mikrofon med SVT-logotypen. Den andra personen, i en ljus tröja, står framför hyllor med drycker i bakgrunden. Den tredje personen har en mörk tröja och en annan mikrofon med SVT-logotypen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad besökarna tycker om singelkvällen. Foto: SVT

Enligt kärleksprofessorn Emma Engdahl så har speciellt unga personer tröttnat på dejtingapparna och vill istället träffa någon i verkligheten. En bild av verkligheten som besökarna håller med om.

– Man vill ha en bra story om hur man träffades. Om man säger ”vi träffades på Tinder” så är det inte så mycket mening till det, säger Carl Oscar Rollny.

Singelkvällen är ett återkommande koncept och enligt butiken själv så finns det par som funnit varandra under tidigare evenemang.

– Det har vi säkra källor på, säger Stina Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.