Avtalet med Keolis börjar gälla från den 13 juni nästa år.
– Befintlig personal ska följa med och samma bussar kommer köras, säger Peter Kullgren (KD).
Däremot kommer det ske en viss förändring i miljökraven. Idag körs 90 procent av stadsbusstrafiken på biogas, resten kan vara fossil gas. Med den nya huvudmannen kommer kravet vara 80 procent på biogas och de resterande 20 procenten med annan grön gas.
– Vi höjer därmed miljökraven på våra bussar och minskar de totala utsläppen, säger Peter Kullgren (KD),
Sex företag lämnade anbud
Under upphandlingen var det sex trafikföretag som lämnade anbud, något som Kullgren ser mycket positivt på:
– Konkurrensen fungerade bra. Sex anbudsgivare är ganska mycket, det visar att många vill köra kollektivtrafik i Karlstad.
Varför blev det Keolis?
– Det var de som lämnade det lägsta priset och uppfyllde alla krav, säger Kullgren.
Keolis har i Sverige runt 6 000 medarbetare. Företaget ägs av den internationella kollektivtrafikkoncernen Keolis som har 60 000 medarbetare i 15 länder och är en av Europas största leverantörer av kollektivtrafik. I Sverige kör Keolis bland annat i Örebro län och i Jönköpings län.