Det finns en enorm potential om man tar emot turisterna från Kina på rätt sätt menar Philip Wenzel Kyhl från Köpenhamn, som delade med sig av fakta och goda råd idag. De kinesiska konsumenterna köper exempelvis nästan hälften av världens lyxprodukter, de är flitiga användare av betalappar och sociala medier och älskar att fota sig själva i fina miljöer – gärna utklädda.
Letar efter känslan av Skandinavien
De turistföretag som skaffar de rätta sociala medie- och betalappar som kineserna använder har en effektiv genväg till den enorma marknad som Kina är. För att kineser är intresserade av Sverige råder det ingen tvekan om.
– De letar efter känslan av Skandinavien. Vi har en speciell livsstil som de är intresserade av. Förr blev deras liv definierat av staten kan man säga. Nu vill folket leta efter det goda livet och eftersom Norden har de lyckligaste länderna i världen är det platser man söker inspiration på, säger Philip Wenzel Kyhl, från Wonderful Copenhagen. Han föreläste på uppdrag av Karlstads kommun för Visit Värmland och deras medlemmar.
De kommer hit för att lära sig bli lyckliga alltså?
– Det kan man säga. De kommer förstås för att se många olika saker, men de är intresserade av känslan och atmosfären här, säger Philip Wenzel Kyhl.
– Det här är ju en fantastisk marknad om man ser till de siffror han visar här idag och det tycker jag är viktigt att ha med sig, säger Lotta Kruse, Hotelldirektör på Scandic Winn i Karlstad.
Vilket är det bästa tipset du har fått idag?
– Det är nog det här med sociala medier att man kan nå dem den vägen och se vad de efterfrågar, säger Lotta Kruse.
”Femtio kineser går in i husvagnen”
Efter Karlstad är Eda den kommun i Värmland som flest kineser besöker. De flesta reser i grupp med buss genom Värmland på väg mellan Stockholm och Oslo, då är Charlottenberg en naturlig plats att stanna för att shoppa, växla pengar och övernatta på hotell.
– Jag är här för att få veta mer av vad de kinesiska gästerna förväntar sig av oss, säger Ann-Louise Axelsson som jobbar som turistkonsulent på Morokulien i Eda.
Hur viktiga är de kinesiska turisterna?
– Omsättningen ökar ju i kommunen så länge vi får dem att stanna. Nu sover de över en natt och kan vi hitta aktiviteter som de tycker om så kommer vi att tjäna mer pengar på dem och kanske få dem att stanna en natt till.
Vad gör de och vad handlar de i Eda?
– Mycket märkesvaror och saker som är gjorda inom landet, ja värdefulla lyxvaror, säger Ann-Louise Axelsson.
”Alla femtio vill in”
Hon berättar också att de visar ett stort intresse för hur vi lever våra liv. Campingen i området väcker särskilt stort intresse.
– Vi har mycket husvagnar vid Morokulien och de vill in och se hur det ser ut inne i vagnen. Då är det inte en kines som går in utan alla femtio vill in för att se hur det ser ut. De är väldigt intresserade och vill veta mer om hur vi lever säger Ann-Louise Axelsson.
Vad ser du för utvecklingspotential?
– Jag tror vi kan sälja mer lyxvaror och nischa in oss lite på souvenirer för den kinesiska marknaden.
Ge dem ett kodak moment, var ett av tipsen ni fick.
– Ja, det lät intressant! Man kanske ska göra en fotograferingsplats på Morokulien med riksgränsen i mitten där de kan fota sig klädda som svenskar och norrmän, säger Ann-Louise Axelsson.